SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, September 29, 2010

DISIPLIN TERAS PASUKAN KADET BOMBA TINGKATAN 6 (SIXTH FORM CO-CURRICULAR STRENGTHEN DISCIPLINE, LEADERSHIP AND SERVICE )

Ipoh, Rabu: 29.9.10 / 20 Syawal 1431

Tujuan utama penubuhan pasukan pakaian seragam di sekolah ialah bagi memupuk disiplin yang tinggi dalam kalangan pelajar. Ciri kepimpinan dan kepatuhan menjadi landasan penting dalam setiap aktiviti pasukan. Keseragaman (uniformity) diterapkan menerusi penetapan pakaian dan juga pergerakan semua anggota pasukan.
Pasukan kadet bomba tingkatan 6 SMK St Michael, Ipoh (SMI) tidak ketinggalan dalam memastikan bahawa disiplin sentiasa dijunjung tinggi oleh setiap anggota pasukan. Walaupun tidak semua kriteria penubuhan pasukan dapat dipenuhi serta-merta, langkah demi langkah untuk menyempurnakannya sentiasa diberi perhatian. Misalnya, aktiviti kawad kaki statik asas dilaksanakan sebagai permulaan aktiviti mingguannya.
Pasukan kadet bomba tingkatan 6 SMI dianggotai oleh 30 orang pelajar tingkatan 6 Rendah. Bilangan itu belum membolehkan pasukan berdaftar terus dengan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia untuk tujuan latihan dan pentauliahan secara rasmi. Maka, pasukan ini perlu bergabung dengan pasukan kadet bomba  tingkatan 1 hingga 4 supaya permohonan menubuhkan pasukan dapat dimajukan untuk tindakan selanjutnya.
Sementara proses berkenaan selesai, pasukan tidak mungkin hanya berdiam diri tanpa melakukan sebarang aktiviti. Semasa peraturan terkini penubuhan kadet bomba sekolah digubal, perihal pelajar tingkatan enam mod tiga semester yang berfokus terhadap elemen kepimpinan, perkhidmatan dan kebajikan, barangkali terlepas pandang. Pasti ada jalan keluar bagi mengelakkan pasukan kadet bomba tingkatan 6 diturun taraf sekadar kelab pencegah kebakaran yang lebih sesuai untuk murid sekolah rendah atau kakitangan pejabat sahaja...

No comments: