SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, September 24, 2010

IZZUDDIN SHAH JADI TUMPUAN (THE WAY TO SECONDARY SCHOOL)

Ipoh, Sabtu: 25.9.10 / 16 Syawal 1431

Cerita calon UPSR masih belum tamat. Sebaik selesai ujian aptitud, mereka bersedia pula untuk pelbagai ujian kemasukan ke sekolah-sekolah terpilih. Maknanya, walaupun sudah masuk pertengahan bulan Syawal, budak tahun enam sekolah rendah, serta ibu bapa mereka sekali, masih belum boleh betul-betul berhari raya.
Sekolah agama kelolaan Jabatan Agama negeri-negeri turut menjadi rebutan. Misalnya ujian kemasukan ke SMA Izzuddin Shah (untuk murid lelaki) dan Raja Perempuan Taayah (murid perempuan) menyaksikan jumlah calon mencecah hampir 4,000 orang bagi setiap satunya. Daerah Kinta sahaja mencatat calon seramai 529 orang (Izzuddin) dan 721 (Taayah). Penawaran tempat hanyalah dalam lingkungan 200 orang murid, iaitu kadar peluang 5%.
Bahagian pertama ujian (9.00 - 10.45 pagi) dikhususkan untuk pengetahuan bahasa Arab dan al-Qur'an, manakala bahagian kedua (11.30 - 1.00) tentang kurikulum kebangsaan. Ketika berhenti rehat, calon menikmati makanan yang dibawa oleh ibu bapa, atau membelinya di gerai kendalian murid Izzuddin sendiri. Berdasarkan perbualan calon, kertas bahasa Arab dikatakan agak sukar.
Persiaran Brash yang biasanya lengang kali ini bagaikan jalan raya di Kuala Lumpur pada waktu puncak. Kenderaan diletak berlapis-lapis. Kesabaran dan tolak ansur amatlah penting, justeru masing-masing hendak memudahkan urusan dengan seberapa segera.
Penolong Kanan HEM Izzuddin, Haji Faizal memberitahu bahawa anak guru dan kakitangan Izzuddin dan Taayah juga perlu mengemukakan permohonan dan menjalani ujian sama seperti calon lain. Walaupun Izzuddin dan Taayah ialah sekolah menengah agama berasrama penuh negeri, pencapaian cemerlang dalam setiap peperiksaan awam, serta sahsiah muridnya yang terpuji menjadi punca tarikan perebutan tempat di situ. Persekitaran belajar yang kondusif dapat menutupi kekurangan yang lain, jika ada.
Sebuah lagi SMA yang mendapat perhatian ialah Madrasah Idrisiah, Bukit Chandan, Kuala Kangsar. Sekolah berkenaan juga menggunakan sistem ujian kemasukan berikutan permohonan yang cukup tinggi. Pilihan lain bagi ibu bapa di sekitar bandaraya Ipoh ialah beberapa buah sekolah bertaraf bantuan kerajaan (SABK) seperti Ma'ahad al-Ummah, Chepor (Abim), Ma'ahad Imam Shafie, Jelapang dan sebuah sekolah persendirian Jim, al-Hidayah di Rapat Setia...

No comments: