SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, September 21, 2010

PELAJAR TINGKATAN 6 DALAM ERA DIGITAL (PREUNIVERSITY STUDENT SHIFTED TOWARDS ON-LINE LEARNING)

Sempadan pembelajaran tertolak lebih jauh dengan bantuan teknologi dalam talian. Tiada lagi monopoli dalam peluang akses pembelajaran jika seseorang itu rajin menerokai lautan ilmu pengetahuan dan maklumat dengan menggerakkan tetikus di hadapan skrin komputer. Walaupun terdapat begitu banyak godaan yang boleh memesongkan niat asal untuk pembelajaran, penetapan tujuan pembelajaran berbantu teknologi maya itu dapat mengeluarkan pelajar daripada alam kebosanan bilik darjah dan buku teks tradisional.
Penggunaan komputer boleh dibahagikan kepada empat kategori:

1   tutorial:  dirancang oleh guru / pensyarah; secara bersemuka atau dalam talian

2   penerokaan (exploratory):  pelajar mengawal dan menentukan akses daripada sistem

3   aplikasi: pelajar menggunakan perisian pemproses perkataan dan hamparan elektronik  untuk menyiapkan tugasan

4   komunikasi: pelajar menerima, menghantar, dan berkongsi maklumat sama ada teks, grafik, audio, video dari seantero dunia
Penggunaan teknologi canggih dan tinggi dalam talian itu hendaklah digandingkan dengan persekitaran pembelajaran aktif. Jika pembelajaran masih terikat dengan kaedah tradisional per se, maka klise kapur dan cakap (chalk and talk) hanya berubah kepada skrin dan cakap. Pelajar tidak dibenarkan "mengganggu" proses pembelajaran pasif yang bertentangan dengan model kecerdasan pelbagai yang mendapati bahawa setiap individu pelajar memiliki kecerdasan yang mungkin berbeza dan unik.
Sekuat manapun kita hendak bertahan dengan buku teks fizikal dan duduk berjam-jam lamanya dalam ruang sempit bilik darjah, guru dan pelajar tidak dapat menandingi amaun maklumat yang boleh diakses daripada internet. Kursus pengajian di sekolah dan universiti yang berasaskan jam kredit akan berhadapan dengan cabaran sengit pembelajaran secara elektronik. Kini, proses pengijazahan telah dibuka seluas-luasnya tanpa memerlukan pelajar sentiasa berada di kampus.
SMK St Michael, Ipoh (SMI) sentiasa memberi perhatian terhadap perkembangan pesat teknologi dalam talian sebagai medium pembelajaran masa depan. Selain kemudahan makmal komputer, dan unit multimedia di pusat sumber, program pengajian tingkatan 6 SMI juga menyediakan sebanyak 25 netbook, sebahagiannya sudah dimanfaatkan oleh pelajar. Pihak PIBG telah bermurah hati membiayai kos pembelian netbook berkenaan.

Pengenalan terhadap pelaksanaan proses penyelidikan prauniversiti menghendaki pelajar tingkatan 6 SMI mengakses bahan rujukan tinjauan bacaan, serta keperluan format, kaedah dan persembahan laporan penyelidikan. Selain itu, pembentangan laporan berkenaan dalam sesi kolokium sekali lagi mengoptimumkan penggunaan teknologi mulmedia berbantu komputer bagi menjimatkan kos dan masa. Apabila sesuatu teknologi berada dalam tangan seseorang pelajar yang memiliki etika, jati diri, dan kreatif, maka maksud pembelajaran autentik yang dihajati bakal tercapai dengan lebih cepat, serta jalur skala yang tidak pernah dibayangkan sebelumnya ...

No comments: