Penggunaan teknologi canggih dan tinggi dalam talian itu hendaklah digandingkan dengan persekitaran pembelajaran aktif. Jika pembelajaran masih terikat dengan kaedah tradisional per se, maka klise kapur dan cakap (chalk and talk) hanya berubah kepada skrin dan cakap. Pelajar tidak dibenarkan "mengganggu" proses pembelajaran pasif yang bertentangan dengan model kecerdasan pelbagai yang mendapati bahawa setiap individu pelajar memiliki kecerdasan yang mungkin berbeza dan unik.
SMK St Michael, Ipoh (SMI) sentiasa memberi perhatian terhadap perkembangan pesat teknologi dalam talian sebagai medium pembelajaran masa depan. Selain kemudahan makmal komputer, dan unit multimedia di pusat sumber, program pengajian tingkatan 6 SMI juga menyediakan sebanyak 25 netbook, sebahagiannya sudah dimanfaatkan oleh pelajar. Pihak PIBG telah bermurah hati membiayai kos pembelian netbook berkenaan.
Pengenalan terhadap pelaksanaan proses penyelidikan prauniversiti menghendaki pelajar tingkatan 6 SMI mengakses bahan rujukan tinjauan bacaan, serta keperluan format, kaedah dan persembahan laporan penyelidikan. Selain itu, pembentangan laporan berkenaan dalam sesi kolokium sekali lagi mengoptimumkan penggunaan teknologi mulmedia berbantu komputer bagi menjimatkan kos dan masa. Apabila sesuatu teknologi berada dalam tangan seseorang pelajar yang memiliki etika, jati diri, dan kreatif, maka maksud pembelajaran autentik yang dihajati bakal tercapai dengan lebih cepat, serta jalur skala yang tidak pernah dibayangkan sebelumnya ...
No comments:
Post a Comment