SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, September 23, 2010

KE MANA HALA MURID UPSR? (POST-ELEMENTARY CHOICE)

Ipoh, Khamis: 23.9.10 / 14 Syawal 1431

Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) melabuhkan tirai tengah hari tadi dengan kertas Bahasa Inggeris. Namun, pada sebelang petang, semua calon UPSR juga menduduki ujian aptitud bagi mengukur tahap IQ, EQ dan SQ menerusi soalan-soalan yang menjurus kepada proses membuat keputusan dan penyelesaian masalah. Instrumen berkenaan mungkin digunakan untuk pengambilan murid sekolah berasrama penuh, atau rancangan khas di sekolah berprestasi tinggi dan sekolah kelompok kecemerlangan (cluster).
Beberapa orang murid yang ditemui menyifatkan kertas UPSR mudah sedikit berbanding dengan kertas percubaan yang dilaksanakan sebanyak dua kali. Ada juga yang mengatakan terdapat soalan yang mengelirukan calon. Memang itulah antara tujuan peperiksaan, iaitu memisahkan antara calon cemerlang, sederhana dan lemah.
Tiada letupan mercun dan tiada teriakan "merdeka" kedengaran. Sebabnya, sebaik sahaja usai ujian aptitud, semua calon berkumpul semula, lalu diberi taklimat oleh pihak sekolah. Murid diingatkan supaya terus hadir ke sekolah untuk mengambil bahagian pelbagai program yang telah diatur.
wajah budak mckk - sekolah berasrama penuh elit negara

Keputusan UPSR akan diumumkan sebelum cuti persekolahan nanti. Murid yang berhasrat memohon ke sekolah berasrama penuh perlu mengisi borang secara dalam talian sebelum pertengahan bulan Oktober, dan menghantar salinan bercetak kepada sekolah berkenaan. Kebarangkalian untuk berjaya dalam permohonan ke asrama penuh ialah dalam lingkungan 10 peratus, justeru bilangan calon yang memperoleh 5A antara 30 ke 40 ribu calon.
sekolah kelolaan Yayasan Terengganu yang mengintegrasikan sains dengan al-Qur'an

Kecenderungan ibu bapa menghantar anak ke sekolah berteraskan pengajian al-Qur'an dan bahasa Arab juga menyebabkan keperluan saringan dan tapisan yang ketat. Sebagai contoh, pemohon yang hendak memasuki Sekolah Izuddin Shah dan Sekolah Raja Perempuan Taayah (kedua-duanya di Ipoh) dikehendaki menduduki ujian bertulis khas pada hari Sabtu, 25 September ini. Kebolehan asas ilmu al-Qur'an dan bahasa Arab ialah antara kertas yang akan diduduki.
Sekolah berasrama penuh memperuntukkan 5 - 10 peratus tempat kepada murid bukan bumiputera. Sekolah menengah kebangsaan agama (SMKA) pula dibuka untuk semua kaum, asalkan mereka beragama Islam. Dalam pada itu, sekolah premier bukan berasrama penuh seperti SMK Victoria, Penang Free, St John, St Michael, serta rangkaian sekolah Convent juga menjadi rebutan ibu bapa yang berhasrat melihat anak mereka belajar dalam persekitaran yang mencabar.
Ibu bapa menyedari akan persaingan sengit yang berlaku. Walaupun terdapat tuntutan untuk melaksanakan sistem meritokrasi sepenuhnya, faktor sosioekonomi mesti diambil kira. Murid yang datang dari luar bandar, serta pedalaman memang wajar diberi pertimbangan khas, justeru tujuan asal penubuhan sekolah berasrama penuh ialah untuk menjadi pemangkin mobiliti sosial kanak-kanak kurang beruntung itu, tanpa menafikan peluang murid pintar dari bandar dan dengan latar belakang keluarga yang berkemampuan...

No comments: