SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, September 1, 2010

HUJUNG RAMADAN, MENJELANG LEBARAN (THE SIGNIFICANCE OF FASTING MONTH)

Kini masuk minggu terakhir Ramadan. Masa untuk  merebut tawaran Ramadan makin singkat. Ayuh, kita bersegera berbuat sesuatu sebelum loceng penamat dibunyikan.

Walaupun kita sudah disibukkan dengan persiapan lebaran, pastikan Ramadan kali ini benar-benar meningkatkan taqwa sepertimana maksud puasa itu disyariatkan (la'al-lakum tattaqun). Bulan puasa telah menjadi madrasah, tarbiyyah dan universiti rohani dari segi ilmu, serta amalan. Bulan yang melimpah-ruah dengan barakah dan keampunan kita lalui dengan segala harapan dan impian agar redha Ilahi menjadi milik kita sesungguhnya.

Maka, pada minggu terakhir Ramadan ini sepatutnya kita melipatgandakan amalan yang menjurus kepada kebajikan, kecemerlangan dan kejayaan. Kita tinggalkan amalan yang boleh memesongkan kita daripada fokus Ramadan yang berbaki beberapa hari sahaja lagi. Justeru kita harus menunggu setahun lagi untuk bertemu semula Ramadan seterusnya, Inya-Allah, panjang umur murah rezeki.

II

Tiada salahnya bersedia untuk hari raya. Berpakaian cantik dan saling menziarahi. Di Nusantara, tradisi balik kampung masih diteruskan tanda ingatan terhadap akar umbi dan jati diri.

Hari raya ialah hari kemenangan bagi orang-orang yang berjaya menjalani ibadah puasa. Mereka telah lulus madrasah Ramadan dengan meningkatkan tahap taqwa masing-masing. Maka, hari raya ialah hari melafazkan rasa syukur dengan tahmid, takbir dan tasbih.

Kembalikan makna hari raya yang sebenar. Hari raya bukan milik industri, atau satu pakej pelancongan budaya. Kegembiraan menyambut hari raya fitrah sebaliknya menjadi jambatan menyambung ikatan kasih sayang dan persaudaraan.

III

Majlis rumah terbuka mungkin berlarutan hingga hari raya korban. Kesempatan untuk berkumpul dengan keluarga, rakan sekerja, sahabat dan tetangga satu amalan mulia. Elok juga golongan kurang beruntung diundang sama.

Di Malaysia, perpaduan rakyat yang berbilang-bilang latar belakang ialah insurans, atau jaminan kemakmuran negara. Maka, sempena hari raya, satu lagi wahana memupuk persefahaman terbentang di hadapan mata. Hari raya disambut bersama-sama tanpa menghilangkan makna asalnya... 

No comments: