SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, September 24, 2010

JPN BERTEMU CALON PMR ST MICHAEL (MICHAELIAN'S FORM THREE UNDER HIGH TARGET)

Ipoh, Jumaat: 24.9.2010 / 15 Syawal 1431

Selaras dengan misi hujung tahun Pengarah Jabatan Pelajaran Perak yang baharu, Encik Mohd Rauhi bin Mohd Isa untuk meningkatkan pencapaian akademik (peperiksaan awam: UPSR, PMR, SPM) dalam kelompok sepuluh terbaik negara, seluruh kekuatan pegawai JPN, khususnya dari Unit Akademik digerakkan ke sekolah-sekolah. Telah sekian lama negeri Perak tidak termasuk dalam kelompok yang diidam-idamkan itu,  kecuali STPM (kedudukan ke-6 tahun lalu), sedangkan sebahagian pelajar terbaik negara datang dari negeri ini. Barangkali jurang pencapaian antara daerah, atau antara sekolah mungkin perlu didekatkan lagi.
SMK St Michael, Ipoh (SMI) nampaknya turut meraih perhatian JPN Perak. Apatah lagi Sektor Akademik JPN kini ditempatkan di bangunan Maybank Trust yang berhampiran dengan SMI. Tambahan pula, pengarah JPN sendiri memulakan pengalaman pentadbiran sekolah di SMI.
Program JPN "turun padang" (roadshow) SMI dijayakan oleh dua orang pegawai Unit Akademik JPN, iaitu Puan Hamizan dan Encik Mahbud. Di samping menyampaikan mesej tuan pengarah, kedua-dua pegawai telah mengisi slot motivasi kepada sekumpulan pelajar yang dipilih khas. Unit Kaunseling telah diberi tanggungjawab menyelaraskan pelaksanaan program.

Dasar persijilan terbuka untuk PMR sebenarnya tidak semudah yang disangka. Calon tidak boleh sama sekali kandas dalam mana-mana mata pelajaran yang diambil, justeru secara keseluruhan calon dikira gagal PMR. Sebagai contoh, seorang calon berjaya memperoleh semua A dalam 8 mata pelajaran, tetapi mendapat gred E bagi mata pelajaran Bahasa Arab, maka calon itu telah gagal PMR.

Sebab itulah pihak sekolah tidak boleh mengambil risiko dengan membenarkan calon mendaftar sebarang kertas peperiksaan tanpa memastikan calon benar-benar bersedia. Jika sebaliknya, peratus lulus akan terjejas dengan kesilapan strategi yang diambil itu. Walaupun begitu, dasar kemasukan automatik ke tingkatan 4 telah mengimbangi syarat persijilan PMR yang berkenaan.

Program JPN turun padang di SMI diakhiri dengan laungan semangat semua A oleh calon PMR yang hadir di dewan. Tanggal 4 Oktober akan menjadi titik mula perjuangan murid tingkatan 3 menghadapi PMR selama 4 hari berturut-turut. Sesungguhnya konsep "darurat" (urgency) yang digunakan oleh JPN amat bertepatan dengan misi melihat negeri Perak masuk dalam carta 10 tahun ini juga...

No comments: