(i) | Berikan maksud rangkai kata agenda kritikal. [2 markah] |
(ii) | Mengapakah ada stesen televisyen yang menyiarkan proram untuk kaum-kaum tertentu? [3 markah] |
(iii) | Tindakan tegas terhadap stesen televisyen yang bercanggah dengan peruntukan Akta Komunikasi dan Multimedia sukar dilakukan. Pada pendapat anda, apakah faktor-faktor yang menghalang tindakan tegas itu?. [4 markah] |
(i) | Nyatakan perkara-perkara yang hendak dibuktikan oleh mama. [2 markah] |
(ii) | Andaikan anda ialah Zel, adakah anda akan berusaha supaya mama dan papa kembali bersatu sebagai suami isteri? Mengapa anda membuat pilihan berkenaan? [3 markah] |
(iii) | Jelaskan satu nilai berdasarkan petikan cerpen di atas dan satu nilai lain yang terdapat dalam cerpen ini. [4 markah] |
(a) | Tulis satu ayat bagi setiap perkataan dalam pasangan perkataan di bawah ini supaya jelas menunjukkan perbezaan maknanya. Anda tidak boleh menambah imbuhan, menukar imbuhan, atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa. | |||
(i) | cucuk | -- | cocok | |
(ii) | kecindan | -- | kecundang | |
(iii) | tetas | -- | tuntas |
(b) | Dalam ayat-ayat di bawah ini terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan imbuhan. Kenal pasti dan betulkan kesalahan-kesalahan itu dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya. | |
(i) | Penyampai popular stesen radio swasta yang sering dihujani panggilan talipon itu dikenalkan sebagai Luna Fauzini. | |
(ii) | Guru displin terpaksa mengambil tindakan tegas terhadap pelajar yang didapati terlanggar peraturan sekolah. | |
(iii) | Setiap minggu ibu akan membeli murtabak di pasar tani yang merupakan makanan penggemaran ayah. | |
[6 markah] |
(c) | Dalam setiap ayat di bawah ini terdapat satu kesalahan tatabahasa dan satu kesalahan penggunaan kata. Kenal pasti kesalahan-kesalahan itu dan betulkannya dengan menulis ayat itu semula tanpa mengubah struktur dan maksud asalnya. | |
(i) | Kebanyakan penduduk-penduduk Kampung Kepayang berasa tergugat dengan aktiviti lumba haram pada waktu malam. | |
(ii) | Gerai menjual goreng pisang di tepi jalan itu mencuri tumpuan pekerja yang baru balik dari pejabat. | |
(iii) | Berbagai helah cuba diberikan oleh pemandu remaja itu apabila diserbu dalam satu operasi sekatan jalan raya. | |
[6 markah] |
(d) | Sambung ayat-ayat pendek dalam petikan di bawah ini supaya menjadi tiga ayat tanpa mengubah susunan makna asal ayat-ayat tersebut |
Pengembaraan yang ditempuh oleh mereka sungguh mencabar. Pengembaraan itu memakan masa yang panjang. Mereka yang mengikutinya berasa sungguh letih. Mereka sedar bahawa para anggota terdedah kepada encaman binatang buas. Mereka terdedah juga kepada keadaan cuaca yang buruk pada musim hujan itu. Pelbagai masalah dihadapi oleh mereka. Para pengembara itu tidak berputus asa. Mereka ingin mencipta sejarah baru dalam pengembaraan di hutan hujan tropika itu. |
(e) | Berikan peribahasa yang sesuai untuk setiap situasi di bawah. |
i. | Pemimpin negara sering mengingatkan bahawa perpaduan merupakan benteng keselamatan negara, manakala keadaan pecah belah mendedahkan negara kepada penjajahan semula. |
ii. | Seorang pengurus sebuah bank di ibu kota telah bertindak nekad merompak banknya sendiri tengah malam kelmarin. |
iii. | Pasangan mempelai itu kelihatan sepadan, serasi dan memiliki banyak persamaan sehingga menerima ucapan tahniah yang tidak putus-putus. |
(b) | Persoalan tentang kesanggupan melakukan pengorbanan turut dikemukakan oleh pengarang dalam sesebuah novel. Huraikan peristiwa yang menunjukkan perihal pengorbanan dalam dua buah novel yang anda pelajari. |
[8 markah] |
P | Petikan tentang kepatuhan / kepentingan stesen televisyen di Malaysia dalam menjayakan dasar / aspirasi negara / penggunaan bahasa kebangsaan | 2 |
S1 | sebagai ejen memupuk perpaduan | 2 |
S2 | mengutamakan / tidak meminggirkan penggunaan bahasa kebangsaan | 2 |
S3 | (menyumbang terhadap usaha, optional) meningkatkan permuafakatan dalam kalangan rakyat | 2 |
S4 | menyediakan hiburan kepada masyarakat | 2 |
S5 | menyebarkan maklumat (yang selari dengan aspirasi negara) | 2 |
S6 | mematuhi peraturan dan syarat (yang ditetapkan) | 2 |
S7 | mendahulukan pertimbangan aspirasi negara / tidak semata-mata memikirkan keuntungan / komersial | 2 |
S8 | sebagai wahana pembinaan masyarakat (yang mengutamakan jati diri / patriotik) | 2 |
T1 | bahasa kebangsaan / bahasa Melayu tidak lagi dihormati | 2 |
T2 | mempengaruhi generasi muda tidak lagi berbangga dengan warisan bangsa | 2 |
T3 | kedudukan bahasa Melayu dipersendakan (dalam media) | 2 |
T4 | pengacara / tetamu program (televisyen) malu / rendah diri untuk bertutur dalam bahasa kebangsaan | 2 |
T5 | kebanjiran produk luar / asing dalam siaran televisyen tempatan | 2 |
K | Kesimpulannya, stesen televisyen di Malaysia hendaklah membantu dalam menjayakan dasar-dasar kerajaan supaya negara terus kekal aman / bahasa Melayu didaulatkan. | 2 |
1 | Dikira setakat 120 patah perkataan; jika lebih beberapa perkataan, pertimbangan hanya untuk melengkapkan makna ayat setakat mendapat markah 1, 2 yang mana terdahulu |
2 | Bagi S (maksimum 12 markah) dan T (maksimum 12 markah), calon boleh mengumpul gabungan maksimum 16 markah. ( 12 markah tidak semestinya berdasarkan 6 isi, tetapi mungkin 8 isi) |
3 | Tersirat: jawapan lain / contoh jika berkaitan boleh dimasukkan dalam mana-mana T. |
5 | Kesimpulan: mesti ada dua elemen, dan dikaitkan dengan tugasan soalan; tidak boleh mengambil S |
6 | Markah bahasa = separuh markah Isi (boleh + @ - 1m, beri pertimbangan terhadap kesilapan bahasa) |
(i) | perkara penting / hal yang diberi keutamaan / tumpuan mustahak / tuntutan istimewa | 2 |
(ii) | - bagi mencatat jumlah penonton yang besar - menarik sebanyak mungkin pengiklanan (sebagai sumber pendapatan utama) - penonton Malaysia bersikap terbuka / tidak mengehadkan tontonan terhadap program berbahasa ibunda sendiri semata-mata | 1 1 1 |
(iii) | - hubungan rapat pemilik stesen televisyen dengan pembuat dasar / kerajaan - pemantauan yang longgar / pengumpulan bukti yang sambil lewa - kurang bantahan / aduan penonton / sikap penonton yang tidak ambil kisah - tatacara / prosedur perundangan yang rumit / memakan masa - mutu penerbitan produksi tempatan masih rendah - alasan globalisasi | 2 2 2 2 2 2 |
maksimum 4 markah | ||
2b: Petikan Cerpen | ||
(i) | - wanita boleh “survive” / meneruskan hidup (tanpa lelaki) - wanita wajar (bersikap) optimistik - dapat mencipta kejayaan - dapat mendidik Zel | 1 1 1 1 |
maksimum 2 markah | ||
(ii) | Pilihan 1: saya akan berusaha menyatukan papa dan mama - saya mahukan sebuah keluarga yang bahagia - saya yakin bahawa jalinan kasih sayang papa dan mama boleh dipulihkan - saya tidak mahu dipandang serong / dipandang rendah oleh rakan-rakan - saya tidak sanggup melihat mama hidup keseorangan / menjanda / tanpa suami Pilihan 2: saya tidak akan berusaha menyatukan papa dan mama - saya menghormati pendirian mama - saya mahu papa sendiri yang berusaha / bukan urusan saya - saya tidak mahu mama dibelenggu pengalaman pahit buat kali yang kedua - papa dan mama sudah lama berpisah / keserasian dahulu sukar dikembalikan maksimum 3 markah (Perhatian: calon hanya boleh membuat satu pilihan, tidak boleh digabungkan; jika berlaku penggabungan pilihan, markah yang lebih tinggi sahaja yang diambil kira) | 1½ 1½ 1½ 1½ 1½ 1½ 1½ 1½ |
(iii) | nilai dalam petikan: ketabahan / kesabaran / tidak putus asa: mama sanggup meneruskan hidup bersendirian (selepas berpisah) kasih sayang : mama sentiasa mengambil berat / memberi nasihat kepada Zel / memberi hadiah sempena hari lahir tolak ansur / toleransi: mama tidak menghalang Zel berhubungan dengan abah nilai dalam cerpen: perikemanusiaan / simpati: Win, sahabat Zel sentiasa menenangkan Zel supaya bertindak betul | 2 2 2 2 |
kegigihan / ketekunan: Zel berusaha bersungguh-sungguh sehingga berjaya dalam pelajaran | 2 | |
ketegasan / tetap pendirian: mama berpegang teguh kepada asas kehidupan – tauhid, ibadah, jaga aurat | 2 | |
bersangka baik: mama menganggap abah dan Aunt Pah sebagai pendidik yang berjaya, / cuma Abang Awi, Aman dan Arif belum cukup matang | 2 | |
maksimum 4 markah | ||
(catatan: nilai dalam cerpen tidak boleh dijadikan nilai petikan, dan sebaliknya) | ||
(i) | semuanya bertempiaran / bubar sepenuhnya / meninggalkan tempat serta-merta | 2 |
(ii) | berlaku ketika imam baharu membaca fatihah | 1 |
leher jauhari itu putus terpelanting pada kaki Jibor | 1 | |
Jibor terkejut lalu melompat | 1 | |
segala orang yang sembahyang lari tidak ketahuan | 1 | |
maksimum 3 markah (1 untuk “bila”, 2 untuk “apa yang berlaku”) | ||
(iii) | - mengadukan peristiwa pembunuhan kepada pihak atasan / mendedahkan dalang pembunuhan kepada pihak atasan - menjelaskan kepada keluarga jauhari bahawa jauhari menjadi korban salah faham - menasihatkan Jibor supaya bertaubat / menyerah diri kepada pihak atasan / membayar ganti rugi kepada keluarga jauhari - meninggalkan rumah Jibor dengan serta-merta - sujud syukur kerana usia masih panjang | 1 1 1 1 1 |
maksimum 3 markah |
(i) | mengambil pengajaran / iktibar daripada kejadian / fenomena alam | 2 |
(ii) | menurut kehendak hati : pengarang tidak mempedulikan halangan / ancaman | 2 |
putus harapan: gadis idaman telah hilang kesucian / tidak berseri lagi | 2 | |
usaha yang bersungguh-sungguh: pengarang menggunakan segala peluang yang ada untuk mencapai kejayaan | 2 | |
kehilangan tempat bergantung: pengarang menggambarkan keadaan tenggelam punca / ketiadaan arah setelah pihak yang diharapkan telah hilang | 2 | |
maksimum 4 markah | ||
(iii) | wajar: - saya mesti tegas / teguh dalam pendirian supaya harga diri terpelihara - saya sanggup menempuh apa-apa jua cabaran bagi memenuhi impian saya - saya berpendapat dugaan / halangan untuk melakar kejayaan adalah lumrah kehidupan - saya hanya menurut kehendak hati yang munasabah / berpandukan akal yang waras | 1 1 1 1 |
tidak wajar: - kehendak hati biasanya didorong oleh hawa nafsu / pertimbangan yang singkat - saya tidak mahu menempah bahaya / pasti ada jalan penyelesaian lebih baik - saya tidak mahu mencipta musuh baru / semata-mata mempertahan ego - saya tidak mahu bertindak terburu-buru / membuat perkiraan yang salah | 1 1 1 1 | |
maksimum 3 markah (pilih hanya satu kumpulan pendapat) |
perkataan | makna | Kamus Dewan IV | |
(i) | cucuk | sesuatu yang tajam yang digunakan untuk menusuk, suntik (memasukkan ubat ke dalam badan), penjodoh bilangan untuk barang yang ditusuk dengan lidi | hal. 292 |
cocok | sesuai benar, kena benar, sepadan, setuju, bersefahaman, sama benar, tidak berbeza, tepat, betul, suka | hal. 284 | |
(ii) | kecindan | gurau senda, jenaka, kelakar, lawak | hal. 700 |
kecundang | gagal, kalah, tewas; hasutan | hal. 701; 295 | |
(iii) | tetas | memotong / membelah supaya terbuka, keluar daripada telur, pecah dan terbuka kulitnya | hal. 1677 |
tuntas | tidak mengalir lagi (kerana sudah habis dicurahkan), habis (air mata), meliputi (hampir segala-galanya), menyeluruh, sempurna, komprehensif, singkat dan tegas | hal. 1743 |
Nota: |
4 Ayat bersifat pentakrifan. 5. Jika ayat cakap ajuk mesti betul tanda bacanya. |
ayat | salah ejaan | pembetulan | salah imbuhan | pembetulan |
(i) | talipon | telefon | dikenalkan | dikenali |
(ii) | displin | disiplin | terlanggar | melanggar |
(iii) | murtabak | martabak | penggemaran | kegemaran |
ayat | salah tatabahasa | pembetulan | salah istilah | pembetulan |
(i) | kebanyakan penduduk-penduduk | kebanyakan penduduk | tergugat | terganggu |
(ii) | goreng pisang | pisang goreng | mencuri | menjadi |
(iii) | berbagai helah | berbagai-bagai / pelbagai | diserbu | ditahan |
3d: sambung ayat
1 | Pengembaraan yang ditempuh oleh mereka sungguh mencabar kerana / justeru memakan masa yang panjang dan mereka yang mengikutinya berasa sungguh letih. |
2 | Mereka sedar bahawa para anggota terdedah kepada ancaman binatang buas dan juga kepada keadaan cuaca yang buruk pada musim hujan itu. |
3 | Walaupun / meskipun pelbagai masalah dihadapi oleh mereka, para pengembara itu tidak berputus asa kerana / justeru mereka ingin mencipta sejarah baru dalam pengembaraan di hutan hujan tropika itu. |
lain diterima jika setara.
i. | bersatu kita teguh, bercerai kita roboh | 2 |
ii. | harapkan pagar, pagar makan padi | 2 |
iii. | bagai / seperti pinang dibelah dua | 2 |
- Tuk Kura memikirkan tentang cabaran Sang Arnab untuk mengadakan perlumbaan kedua dengan suku sakatnya. Tuk Kura tidak menyangka perlumbaan datuk moyangnya dahulu akan diungkit kembali.
- Persoalan yang dikemukakan oleh Sang Kancil mengenai keputusan Sang Arnab yang menimbulkan konflik dalam diri Tuk Kura.
- Tuk Kura memikirkan tentang kesukarannya jika perlumbaan diadakan di kawasan padang yang banyak lalang dan duri-duri. Semua ini menghalang pergerakannya dalam menghadapi persaingan dengan Sang Arnab.
- Konflik Julia dengan ibu bapanya apabila ibu bapa Julia mengambil keputusan menghantarnya belajar di Hidayah Islamic College Australia. Tujuan Datuk Bakar dan Datin Maznah adalah supaya Julia berubah sikap yang suka membuang masa (berfoya-foya). Timbul konflik dalam jiwa Julia bahawa dia belum bersedia menerima perubahan tersebut.
- Konflik Julia dengan Rashid.
- Konflik Julia Syed Mustaffa.
No comments:
Post a Comment