SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, September 17, 2010

SOLAT HAJAT BUDAK UPSR SERI AMPANG (PRAY FOR THE EXCELLENCE)

Ipoh, Jumaat: 17 September 2010 / 8 Syawal 1431

Bagi warga sekolah rendah, sama ada guru dan muridnya, Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang bakal diduduki oleh murid tahun 6 ialah peperiksaan awam tunggal yang dihadapi mulai Selasa hingga Khamis depan, iaitu 21 hingga 23 September. Pencapaian pembelajaran kurikulum sekolah rendah akan diukur dalam tempoh tiga hari berkenaan. UPSR telah diperkenalkan kira-kira 20 tahun yang lalu sebagai ganti peperiksaan penilaian darjah 5 yang dirasakan terlalu awal.
Guru-guru sekolah rendah telah bertungkus-lumus bagi menyediakan calon-calon terbaik bagi sekolah masing-masing. Pelbagai modul, latih tubi dan kelas tambahan dilaksanakan. Kekuatan mental juga diperkukuh menerusi program kerohanian seperti majlis bacaan Yasin dan solat hajat.
Kelihatan Cikgu Harith Fadzilah (PK HEM SMK Jalan Tasek, baju biru)
Di belakang beliau ialah YM Raja Zainal Abidin, Guru Besar SK Seri Ampang (baju hijau)
dan Haji Hashim Abdul Karim (Pengetua STAR, bersampin)

Sebaik tiba di kawasan perkarangan SK Seri Ampang, hadirin dipersilakan menikmati hidangan makan malam di kantin sekolah. Setelah itu, hadirin yang terdiri daripada guru, ibu bapa dan murid yang dianggarkan berjumlah 200 orang menuju ke dewan terbuka yang menjadi lokasi majlis. Taklimat ringkas disampaikan oleh Ustaz Zulkifli, yang seterusnya memimpin bacaan Yasin dan solat hajat.
Kaum muslimat berada di saf belakang bersama-sama murid perempuan dan ahli keluarga yang lain. Hakikatnya ibu-ibu lebih terasa debaran UPSR justeru merekalah yang mengandungkan anak-anak berkenaan 12 tahun yang lalu dengan penuh pengorbanan dan kasih sayang. Kini, buah hati, intan payung, permata bonda, pengarang jantung mereka bakal berhadapan dengan ujian besar akademik mereka buat julung-julung kalinya.
Doa ialah senjata orang-orang yang beriman. Masing-masing menadah tangan mengaminkan doa yang dilafazkan oleh tuan imam. Mereka pasrah setelah melakukan segala yang terdaya.
Kira-kira setengah juta orang calon UPSR* seluruh negara akan diuji. Guru Besar SK Seri Ampang memohon ibu bapa memberikan layanan terbaik kepada anak-anak mereka menjelang detik peperiksaan. Beliau yakin bahawa murid Seri Ampang berupaya melakar kejayaan cemerlang yang diharapkan...

* 494,493 orang calon = 373,190 (SK) + 96,166 (SJKC; 16,965 (SJKC) + 8,163 (swasta BM) + 9 (swasta BC)

SELAMAT MAJU JAYA BUAT SEMUA CALON UPSR 2010!!!

No comments: