SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, June 16, 2011

AKTIVITI MATAHARI LEMBAB? (THE UPSET OF SOLAR SYSTEM)

Imej matahari yang dirakamkan oleh kapal angkasa kecil milik Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan Amerika Syarikat (Nasa) pada 7 Jun yang lalu mengundang paradoks terhadap teori pemanasan bumi. Fenomena gerhana matahari, dan terkini gerhana bulan paling gelap sejak 11 tahun dini hari Khamis lalu memberi alamat berlaku lagi perubahan kepada bumi kita. Gempa bumi di Chile nun jauh di benua Amerika Latin telah menjejaskan ruang udara Australia dan New Zealand, manakala gempa bumi di Sumatera dan Sabah turut dirasai oleh warga Purtrajaya.
sumber: akhbar Kosmo, Khamis 16 Jun 2011 / 14 Rejab 1432, halaman 48


Suatu ketika dahulu dunia dicemaskan dengan teori Malthus tentang masalah pengeluaran makanan bagi menampung pertambahan penduduk dunia. Senang cakap akan berlaku kelaparan dan kebuluran di seantero dunia akibat perebutan sumber makanan yang terhad. Perkara itu masih nyata tidak berlaku, kecuali di rantau mundur justeru eksploitasi sumber oleh segelintir pihak yang tamak haloba.

Teori pemanasan bumi meramalkan bahawa menjelang tahun 2012, matahari bakal memasuki tahap bahang maksimum. Maksudnya, aktiviti ledakan api, bintik matahari dan ribut magnetik paling aktif. Pelbagai kempen dianjurkan oleh aktivis alam sekitar, termasuk Earth Hour saban tahun.

Kitaran aktiviti meningkat dan aktiviti menurun matahari dikesan setiap 11 tahun, manakala fasa bahang maksimum dan bahang minimum bagi setiap 22 tahun. Namun, Frank Hill, pengarah bersama Agensi Pencerapan Solar Kebangsaan Amerika Syarikat dilaporkan sebagai berkata keadaan yang ganjil dan luar jangkaan sedang berlaku. Matahari seolah-olah mengalami hibernasi yang tidak pernah dicatatkan sejak abad ke-17, iaitu kira-kira 400 tahun yang lalu.

Permukaan matahari didapati makin tenang dengan ketiadaan pancutan api, sejumlah bintik yang pudar, selain kelembapan aktiviti di kedua-dua bahagian kutub matahari. Laporan dibentangkan dalam persidangan tahunan Bahagian Solar Fizik Persatuan Astronomi Amerika Syarikat yang berlangsung di Las Cruces, New Mexico, sebuah wilayah yang dibeli daripada Mexico. Maka, penyokong teori pemanasan bumi pasti akan membuat semakan semula tentang pendirian mereka selama ini.

Terbaru, sebutir bintang yang sama saiznya dengan matahari dilaporkan telah disedut ke dalam sebuah lubang hitam yang jaraknya 3.8 bilion tahun cahaya dari bumi kita. Imej dirakamkan oleh satelit Swift di angkasa lepas. Sebenarnya spekulasi tentang sistem cakerawala selain bima sakti (milky ways) membuktikan bahawa bumi yang kita huni hanya ibarat sebutir debu di sebuah padang pasir yang tidak bersempadan...

SubhanalLah...

No comments: