SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, June 22, 2011

PELAJAR KEMANUSIAAN PRAUNIVERSITI USAH RENDAH DIRI (REWARDING PATH FOR PRE-UNIVERSITY OF ART STUDENTS)

Pelajar jurusan sastera atau kemanusiaan seharusnya berasa bangga memandangkan kebanyakan pemimpin negara di seluruh dunia ialah siswazah sealiran mereka. Barrack Hussien Obama, 49 (undang-undang), David Cameron, 45 (ekonomi), Nicolas Sarkozy, 56 (pengajian perniagaan), dan Julia Gillard (sastera dan undang-undang), masing-masing memimpin Amerika Syarikat, Britain, Peranchis dan Australia. Di Malaysia sendiri Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri berkelulusan ekonomi, manakala kebanyakan menteri juga ialah siswazah ekonomi, sastera dan undang-undang.

Pelajar sastera SMK St Michael, Ipoh miliki potensi kepimpinan

Ketua-ketua negara Asean juga hampir semuanya siswazah jurusan sastera. Contohnya Thailand (ekonomi), Singapura (sarjana pentadbiran awam dan matematik), Filipina (ekonomi), dan Indonesia (akademi tentera). Ketua negara bersaiz besar iaitu Brazil dan India juga merupakan lulusan ekonomi.

Kembali ke Malaysia. Mari kita semak latar belakang akademik ketua-ketua kerajaan negeri. Kita akan mendapati bahawa tampuk kepimpinan negeri juga dikuasai oleh bekas budak sastera dan kemanusiaan.

Perlis:  Ph.D (Pengurusan Kualiti) (UUM)

Kedah: Sarjana Undang-undang (United Kingdom)

Pulau Pinang:  ekonomi perakaunan (Monash)

Perak:  Ph.D ekonomi, pemikiran Islam (UIAM, USA)

Selangor:  Sarjana Ekonomi (United Kingdom)

Negeri Sembilan:  sastera (UM)

Melaka:  sastera (USM)

Johor:  Sarjana Ekonomi  (United Kingdom)

Pahang:  sastera (UM)

Terengganu:  Sains Sosial (USM)

Kelantan:  Sarjana Syariah (Mesir)

Sabah:  pengajian perniagaan

Sarawak:  undang-undang (Adelaide)

Tujuan semakan latar belakang akademik ketua-ketua kerajaan bukanlah bagi mendabik dada atau bagi melemahkan anggapan bahawa pelajar jurusan sastera ialah kelompok pelajar yang kurang cemerlang, khususnya apabila dibandingkan dengan pelajar jurusan sains tulen dan sains gunaan. Sebenarnya, pelajar jurusan sastera dan kemanusiaan perlu diberi harapan dan keyakinan bahawa mereka juga pencinta ilmu yang bakal menyumbang terhadap kesejahteraan manusia dan alam dengan cara yang tersendiri.

Hakikatnya kemajuan sesebuah tamadun memerlukan gabungan pelbagai disiplin ilmu dan pengkhususan akademik. Dasar pendidikan negara kita sendiri menetapkan nisbah 60:40 antara enrolmen sains dan sastera. Malah, Amerika Syarikat lebih mempercayai pendidikan liberal yang menggabungkan kedua-dua jurusan sains dan kemanusiaan hingga ke peringkat universiti pada nisbah 70:30 misalnya untuk pengajian kejuruteraan...

No comments: