SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, June 28, 2011

KALAU SUDAH JODOH (CHEMISTRY BEHIND LOVE)

Abdullah Khairul Azam, mahasiswa al-Azhar lebih dikenali sebagai penjual bakso dan tempe yang mencetus fenomena di Kaherah hingga dikagumi oleh Eliyana, anak duta besar Indonesia yang juga seorang pelakon sinetron popular. Suatu hari Azam telah menolong seorang siswi senegara, iaitu Anna Althafunnisa yang kehilangan sejumlah buku rujukan dan juga wang di dalam bas. Anna sangat berharap bahawa Azam akan menjadi jodoh buat dirinya kerana sifat Azam yang sedia melindungi wanita.

Anna tamat pengajian lebih awal dan pulang ke Solo. Dia dipinang oleh teman sekuliah bernama Furqon. Walaupun Anna memberi pelbagai syarat supaya Furqon tidak jadi meneruskan lamaran, Furqon seperti tidak faham.

Setelah bernikah 6 bulan, Furqon yang percaya dirinya terkena virus HIV angkara seorang wanita Itali telah tidak melaksanakan tugas sebagai suami. Apabila Furqon berterus terang, Anna menuntut cerai serta-merta. Dalam tempoh yang sama, Azam kembali ke Indonesia dan sibuk benar mencari pasangan hidup.

Ada-ada sahaja hal yang berlaku menyebabkan Azam yang beberapa kali hampir nikah terpaksa menunda hasratnya itu. Anna pula tidak menyangka bahawa Azam ialah abang kepada sahabat karibnya dalm bidang penulisan, iaitu Ayatul Husna. Setelah buntu, Azam menyerahkan cincin kepada Kiyai Luthfi, ayah Anna.

Tepat dan kebetulan. Wanita yang bercerai tanpa disentuh tidak perlukan tempoh edah tiga bulan. Kiyai Lutfi dengan senang hati menawarkan Anna sebagai isteri Azam.

Dalam masa yang sama, Furqon menjalani ujian darah di beberapa buah makmal termasuk di Australia dan Singapura. Dia disahkan bebas daripada HIV. Namun, dia telah terlewat untuk rujuk semula dengan Anna yang sudah sah sebagai isteri Azzam.

Ketika menghubungi Anna, mantan isterinya itu sudah dalam perjalanan bulan madu dengan suami barunya. Tiba-tiba Eliyana muncul di situ. Maka, Furqon bertemu semula dengan Eliyana yang sudah mengenakan jilbab. 

Demikian lebih kurang kisah filem "Ketika Cinta Bertasbih" yang diadaptasi daripada novel karya Habiurrahman El Shirazy, 34, siswazah al-Azhar. Sebagaimana status novel yang mencatat jualan terlaris, filem dalam dua sekuel itu turut menggamit hampir 5 juta orang penonton di pawagam seluruh Indonesia pada tahun 2009. Stesen televisyen milik Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), al-Hijrah telah menayangkan kedua-dua sekuel filem berkenaan baru-baru ini.

Penulis blog (PB) hanya mengenali Deddy Mizwar, 56 yang memegang watak Kiyai Luthfi dan bintang undangan, Dude Herlino, 31 yang menjadi tunang Ayatul Husna. Watak-watak lain dalam "Ketika Cinta Bertasbih" dipilih menerusi proses uji bakat di kota-kota utama Indonesia. Filem itu boleh dikategorikan sebagai filem yang sangat sopan dan beradab.

Kholili Asadil Alam, 22 (Azam) asalnya ialah aktivis teater yang pernah menjadi penjual ayam goreng. Beliau telah berangkat ke Sekolah Perniagaan Harvard di Amerika Syarikat penghujung 2010. Oki Setiana Dewi, 22 (Anna) siswazah Universiti Indonesia memang aktif dalam dunia lakonan sejak remaja dan mula memakai jilbab pada tahun 2005.

Kata bual dalam filem "Ketika Cinta Bertasbih" diolah dengan begitu teliti. Plot cerita yang banyak berkisar terhadap peristiwa kebetulan memang lazim berlaku dalam dunia kehidupan kita yang sebenar. Sebagaimana harapan penonton aliran soap opera, akhirnya jodoh tidak ke mana-mana...

No comments: