SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, June 27, 2011

MENGHORMATI HARTA INTELEKTUAL (PAY ROYALTIES FOR INTELLECTUAL COPYRIGHT)

Kos membuat salinan fotostat di Arab Saudi ialah RM0.20 setiap muka surat, manakala di Australia mencecah RM0.50. Maknanya, membeli salinan asal akan lebih murah. Keadaan yang sebaliknya berlaku di rantau Asia Tenggara, termasuk negara kita.

Kedai fotostat terdapat di mana-mana, terutama di lokasi berhampiran kolej, politeknik dan universiti. Harga perkhidmatan yang ditawarkan begitu rendah hingga RM0.03 bagi setiap muka surat saiz A4. Sebuah kedai fotosatat Taman Cempaka, Ipoh yang menjadi tumpuan budak Politeknik Ungku Omar, Ipoh dibuka hingga pukul 2.30 pagi!

Dari satu segi, kemunculan kedai-kedai fotostat banyak membantu pelajar membanyakkan bahan bacaan, berkongsi nota kuliah, atau menyediakan set item soal selidik. Pelajar juga dapat menjimatkan kos untuk menjilidkan kertas projek atau tugasan berkala. Kedai-kedai fotostat mampu menawarkan harga yang rendah kerana jumlah jualan yang tinggi.

Di dalam kawasan kampus juga terdapat pengendali perkhidmatan fotostat. Malah sesetengah perpustakaan universiti menyediakan mesin fotostat layan diri. Pelajar hanya perlu membeli kad prabayar yang sudah diprogramkan bernilai RM5 atau RM10.

Dari segi undang-undang hak cipta, kelonggaran fotostat diberi hanya untuk tujuan pembelajaran, dengan syarat membuat salinan dalam nisbah tertentu, misalnya tidak melebihi satu bab. Bahan fotostat itu pula hendaklah untuk kegunaan peribadi dan tidak boleh dikomersialkan. Jika terdapat aduan terhadap kes fotostat melebihi had yang dibenarkan, pihak yang berbuat demikian boleh didakwa di mahkamah.

Setakat ini Malaysia telah mula bertegas tentang urusan kuat kuasa undang-undang harta inteleks. Perisian palsu dan keluaran peranti jenama klon telah dirampas, penjual ditangkap dan premis mereka disita. Pengunjung Plaza Low Yatt di Bukit Bintang pernah menjadi saksi pekerja-pekerja perisian murah digari beramai-ramai untuk disumbat ke dalam sel tahanan.

Kekurangan buku teks, terutama di universiti sangat dirasai. Malah, terdapat naskhah yang dilabel sebagai buku "tanda merah", iaitu pelajar boleh membuat pinjaman dalam tempoh beberapa jam sahaja. Edisi murah luar benua Amerika pun masih sukar diperoleh.

Di sesetengah negara seperti Canada, terdapat peraturan membayar royalti kepada bahan fotostat buku. Kedai memasukkan caj royalti bersekali dalam bayaran perkhidmatan yang dikenakan. Rasa hormat terhadap hak cipta intelektual begitu tinggi.

Di Malaysia, kita perlu bermula dengan kempen dan pendidikan. Sambil itu, satu mekanisme kutipan royalti perlu disediakan terlebih dahulu supaya cubaan mengelat dapat dihadkan. Masyarakat hendaklah disedarkan bahawa aktiviti salinan mekanikal atau secara elektronik tanpa izin itu tidak ubah seperti kerja maling...

No comments: