SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, June 29, 2011

CERPEN "ISRAK" KOMSAS TINGKATAN 4 (GENERATION GAP)

Pengenalan

Israk, anak muda yang membesar di Perth, Australia dibawa oleh bapanya, Adam dan ibunya, Siti Hawa mengunjungi rumah nenek sebelah bapanya, Wah di Sayong, Kuala Kangsar. Israk menunjukkan rasa tidak selesa secara terbuka terhadap insan yang pernah menjaganya semasa kecil. Walaupun sikapnya ditegur oleh adik perempuannya, Mikraj, Adam tetap demikian hinggalah satu peristiwa di tebing Sungai Perak yang telah mengubah keadaan.

Pengarang cerpen, Erda Roslan Khairi berjaya memaparkan tema kasih sayang dapat mengatasi sifat ego seseorang. Generasi muda yang masih belum banyak pengalaman hidup sering tidak berupaya menyelami perasaan orang dewasa, malah enggan dikaitkan dengan sejarah silam. Cerpen yang dimuatkan dalam antologi Harga Remaja, muka surat 131 - 142 itu berjaya mengungkapkan penemuan jati diri dan akar umbi warisan dalam kalangan generasi muda menerusi watak Israk, Mikraj dan Wah.

Perbincangan Watak

Israk bin Adam: Anak pasangan Adam dan Siti Hawa. Tinggal di Bukit Antarabangsa, Kuala Lumpur.
                         Mengikuti pengajian dalam bidang korporat. Rimas dengan keadaan kampung, serta mempamerkan
                          enggan menjamah durian dan segal hidangan yang disediakan oleh Wah, neneknya sendiri. Israk juga tega
                         (sampai hati) merentap jatuh langsir di rumah Wah.

Mikraj binti Adam:  Adik Israk. Lebih cenderung terhadap sastera. Gadis yang beradab dan sopan. Mikraj menegur sikap Israk
                          yang tidak menghormati orang tua. Rancangan balik kampung itu dicadangkan oleh Mikraj.

Wah:  Nenek Israk. Semasa remaja pernah menaruh hati kepada Lebai Salleh, tetapi jodohnya Firdaus Frank, anak buah
           Frank Swettenham.Penyabar orangnya dalam menghadapi tingkah laku cucunya Israk yang dipengaruhi cara hidup Barat. Wah pandai memberi nasihat secara kiasan.

Adam:  Bapa Israk. Tidak pernah melihat wajah Firdaus Frank bapanya yang meninggal dunia beberapa hari sebelum dia dilahirkan.
             Berusaha menyedarkan Israk, tetapi tidak cukup bertegas.

Sepintas lalu plot cerpen

Permulaan: Israk sekeluarga tiba di rumah Wah, di Sayong, Kuala Kangsar, berhampiran Sungai Perak. Israk dari awal lagi menunjukkan dia tidak senang.

Perkembangan / eksposisi: Mikraj, Adam dan Hawa sangat teruja menjamah durian, tetapi Israk sebaliknya. Israk menolak pujukan Wah mentah-mentah (sambil menepis tangan Wah).

Konflik / pergolakan:  Israk terus menunjukkan sikap buruknya. Israk merungut tentang makanan, televisyen rosak, membuat ulasan negatif terhadap cerita Wah, merentap langsir kuning raja Wah. Israk juga tidak mempedulikan kata-kata Mikraj, malah melabel Mikraj sebagai gadis liar. Wah segera mencegah pertikaman lidah selanjutnya.

Puncak / kilmaks:  Apabila bekalan air terputus, Israk menyahut cabaran Mikraj untuk mandi di sungai. Tiba-tiba Israk terjatuh, lalu berpaut kepada tali sauh yang sudah reput. Wah menyelamatkan Israk dengan menghulurkan sebatang kayu sambil menarik Israk dengan sepenuh tenaga tuanya. Israk tersipu malu apabila bertentangan mata dengan Wah.

Peleraian:  Israk keluar bilik lengkap dengan baju Melayu. Israk sendiri mencedok nasi dan bertanyakan tentang jering dan tempoyak...

contoh tugasan menyusul...

No comments: