SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, June 8, 2011

SENSASI MEDIA LANGGAR ETIKA (THE HALF-TRUTH NEWS MANIPULATION)

Pepatah Peranchis mengatakan "percaya separuh sahaja daripada apa-apa yang anda lihat, jangan percaya langsung terhadap apa-apa yang anda dengar." Maksudnya, jangan mudah terpengaruh dengan kejadian di hadapan mata, apatah lagi sekadar dengar cakap. Dalam sidang perbicaraan mahkamah, keterangan saksi yang bersifat dengar cakap akan ditolak mentah-mentah oleh seorang hakim yang adil.

Bagi orang-orang yang beriman, apabila mendengar sebarang berita hendaklah dipastikan terlebih dahulu sumber yang sahih supaya tidak terjebak dengan tipu daya orang-orang yang fasik. Sesuatu berita yang separuh masak bakal mengundang fitnah yang boleh merosakkan maruah seseorang, dan seterusnya meruntuhkan sendi kerukunan masyarakat. Orang-orang yang ada penyakit di dalam hatinya sanggup bersumpah, hatta hingga menjunjung kitab suci di dalam masjid kononnya mereka di pihak yang benar.

Dalam konteks berita atau khabar, pendengar, penonton dan pembaca ibarat seorang hakim yang adil. Bagi mencapai tahap hakim yang adil, seseorang itu perlu memiliki ilmu, kelayakan dan pengalaman yang mencukupi. Selain itu, hakim yang adil berusaha menutup sebarang pintu kerosakan, iaitu meletakkan beban pembuktian kepada pihak yang menuduh, atau dalam konteks berita ialah si pembawa berita.

Prinsip asas penghakiman yang adil ialah seseorang yang tertuduh belum bersalah melainkan setelah dibuktikan. Imam Ghazali telah menghuraikan dengan panjang lebar 20 bahaya lisan sebagai pedoman yang amat berharga. Janganlah hendaknya kita pula menjadi tukang sambung adu domba, fitnah, umpat dan tuduhan palsu yang lain, justeru azab yang menanti di akhirat kelak tidak mampu ditanggung.

Media massa sama ada bercetak atau elektronik ialah sebahagian sumber berita. Peranan media dalam menyalurkan maklumat dan menerapkan nilai-nilai murni memang disanjung tinggi. Media berfungsi sebagai perantaraan komunikasi yang boleh diharap.

Segala kandungan dan pemberitaan media dikendalikan oleh sejumlah manusia yang terlatih dalam bidang amalan media. Mereka telah sedia maklum akan segala etika, peraturan dan percaturan yang membabitkan urusan berita, penulisan dan seumpamanya. Namun, sebagai organisasi yang bermotif untung, media harus  mengambil kira akan kecenderungan khalayak, iaitu para pembeli.

Sekuat manapun keinginan sidang pengarang dan wartawan hendak melayan kerenah pelanggan mereka, prinsip kebenaran tidak boleh digadai. Dalam konteks masyarakat yang makin terpelajar, pemberitaan berkepentingan, sensasi dan berat sebelah akan dicemuh. Media dan wartawan yang terbabit akan dilabel sebagai dusta dan tidak jujur.

Baru-baru ini bermacam-macam berita sensasi cuba dipanjang-panjangkan. Pernyataan seseorang individu telah dipetik secara luar konteks. Kemudian keluar pula maklum balas daripada orang-orang yang gopoh, termasuk pengamal undang-undang tanpa memeriksa konteks sebenar keseluruhan cakap individu itu. Kerosakan telah berlaku tanpa penjelasan daripada sumber asal.

Marilah kita bersikap adil, bijak dan cermat. Sesungguhnya kerja-kerja jahat akan terhenti jika tiada siapa yang mahu melayan. Moga-moga kita terpelihara daripada dosa subahat...Amin!

1 comment:

Widya Okta said...

Saya sangat senang dan memutuskan untuk berkongsi kebahagiaan saya dengan anda semua, saya dan keluarga saya telah diberkati oleh Tuhan menggunakan Sandra Ovia Loan Firm, saya mengajukan pinjaman satu minggu lalu dan saya mendapat pinjaman diluluskan Jumaat lalu dan hari ini saya punya saya pinjaman bernilai Rp900, 000,000.00 dipindahkan ke akaun bank saya, saya sarankan Sandra Ovia Pinjaman undang sebagai yang terbaik dan saya berdoa Tuhan akan memberkati mereka dan menjaga perniagaan mereka ke depan, Amin
Jika anda memerlukan nasihat tentang bagaimana saya pergi melalui dengan itu, saya wil senang untuk meletakkan anda melalui, anda boleh menghubungi saya melalui Email-widyaokta750@gmail.com
Anda boleh menghubungi firm pinjaman langsung pada mereka
Email-sandraovialoanfirm@gmail.com
terima kasih
widya Okta