SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, June 10, 2011

PERSIAPAN MINDA KEMBALI KE SEKOLAH (HOLIDAY MOOD IMPILICATIONS)

Cuti pertengahan tahun persekolahan sepanjang dua minggu sudah di penghujung. Namun, pelajar ijazah sarjana muda "dipaksa" bercuti hingga bulan September, walaupun budak diploma sudah masuk kampus. Maka, budak sekolah dan diploma usah cemburu kepada abang dan kakak mahasiswa!

Bagi sesetengah orang, kalau boleh cuti biarlah panjang sedikit. Mereka boleh berehat, melancong dan menziarahi sanak saudara jauh dan dekat. Orang yang terbiasa dengan kesibukan pula menganggap cuti panjang sebagai merimaskan.

Pada amnya, budak sekolah tergolong dalam kelompok yang suka cuti panjang sedikit. Aktiviti pembelajaran yang padat mengehadkan peluang mereka bagi melakukan aktiviti peribadi yang disukai. Maka, cuti ialah kesempatan terbaik bagi memenuhi keinginan yang tergendala itu.

Walaupun sedikit sebanyak ada tugasan cuti yang dibekalkan, pada kebiasaannya akan disentuh pada dua hari terakhir cuti, melainkan mereka hendak ke luar negara. Tiada yang susah, sebab talian hayat seperti kawan-kawan, laman sesawang dan seluruh anggota keluarga boleh dirayu untuk membantu!

Tabiat bertangguh hingga ke saat-saat akhir memang tidak baik. Namun, hal itulah yang berlaku dalam pengalaman kebanyakan murid sekolah. Azam untuk berubah hanyalah klise.

Hari Ahad (bagi budak pantai timur dan Kedah) dan Isnin (budak pantai barat, kecuali Kedah, dan Malaysia Timur) kaki terasa berat hendak melangkah ke perkarangan sekolah. Berjumpa kawan-kawan asyik hendak berkongsi cerita cuti. Hari pertama ialah hari memujuk diri sendiri supaya kembali ke suasana belajar.

Jika cikgu masuk, pelajar asyik melihat kalau-kalau cikgu membawa berkas skrip jawapan peperiksaan pertengahan tahun yang telah siap ditanda. Sebagai profesional yang terlatih dalam bidang psikologi pembelajaran, cikgu tentu dapat membawa murid kembali ceria dan bersemangat untuk meneruskan proses pembelajaran. Walaupun cikgu sendiri masih dalam mood cuti, mereka telah biasa dengan peralihan waktu yang mendadak seperti itu.

Pertengahan bulan Jun sudah tiba. Sehari dua mungkin masih perlahan sedikit untuk meninggalkan keseronokan cuti. Kesibukan aktiviti pembelajaran yang menjanjikan pengalaman baharu pasti membuatkan murid kembali teruja... 

No comments: