SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, September 1, 2011

NOVEL "LESTARI BUKIT MENGHIJAU" KOMSAS TINGKATAN 2 (PSEUDO OR GENUINE PROFESSOR?)

Pendahuluan

Terlebih dahulu penulis blog (PB) harus memohon maaf kepada Tuan Syed Mahadzer bin Syed Ibrahim, 50, kerana berterus terang bahawa novel "Lestari Bukit Menghijau" (LSB) tidak begitu pantas bagi menggambarkan tahap intelektual watak Profesor Osman Yunus yang berakhir penuh lara di sebuah bukit, walhal beliau lebih layak menyandang kerusi profesor emeritus, profesor pelawat universiti terbaik dunia, atau profesor ulung. Watak sehebat itu digambarkan begitu lemah berhadapan dengan pemergian Kamariah (isteri), serta Zahirah dan Zuwairah (anak) yang menjadi mangsa pemindahan darah cemar HIV setelah terbabit dengan kemalangan di Chicago, Amerika Syarikat.

Sebagai anggota pasukan yang menemukan penawar AIDS, agak mustahil beliau langsung tidak dikenali di Kampung Alor Rambai, Sungai Jeneri, Jeniang, Kedah. Paling tidak, Cikgu Idham, 45, sebagai pengetua sekolah menengah pasti tahu akan pencapaian tokoh yang begitu hebat itu. Demikian gambaran watak Pak Tua yang memerlukan Zahiran supaya beliau akhirnya bebas daripada tohmahan orang kampung yang bersangka buruk hingga mengatakan Pak Tua ialah pembekal najis dadah.  

Watak dan perwatakan

Pak Tua

Membeli 4 hektar tanah bukit daripada seorang tauke Cina. Hidup bersendirian dan jarang-jarang solat jemaah di madrasah (surau). Nama Bukit Bintangor diberi oleh beliau berdasarkan nama spesies pokok yang dibawa dari belantara Sarawak yang menjadi punca ekstrak penawar Aids yang beliau temui. Kecintaan Pak Tua terhadap tumbuhan menghijau begitu mendalam apabila pernah melarang Zahiran daripada menebang pohon cempaka dan menegur perbuatan Lebai Yunus, ketua kampung daripada menebang pokok kacang kelor. 

Zahiran

Budak Tingkatan 3 SMK Alor Rambai yang akhirnya berjaya mendapat tempat kursus matrikulasi sains sebagai persediaan universiti. 

Seleman

Didorong oleh sokongan membuta tuli Kasa dan Setopa, Seleman ghairah untuk menabur fitnah bahawa Pak Tua ialah penjenayah dan tauke dadah. Dia iri hati kerana Pak Tua punya jip, sedangkan dirinya motosikal cabuk pun tidak ada. Kemuncak dengkinya ialah apabila dia membakar pokok bintangor kesayangan Pak Tua. Namun, menerusi kepintaran Zahiran, Seleman pergi memohon maaf dan berbaik-baik dengan pak Tua. 

Cikgu Idham

Pengetua muda yang mengajar sains pertanian. Mengilhamkan projek taman lestari alam lengkap dengan flora dan fauna. Mendapat kerjasama murid, bekas murid dan seluruh penduduk kampung.

Hamzah

Anak Pak Hamid, dan kawan karib Zahiran. Pesakit demam kuning pertama di kampung itu yang dikesan oleh Pak Tua.

Pak Hamid

Bapa Hamzah, percaya kepada dukun. Tinggal jauh di hujung kampung yang hanya boleh dilalui oleh basikal. Menghidap untut, tetapi atas daya usaha Pak Tua berjaya sembuh setelah rawatan di Hospital Appolo, Chennai, India.

Pak Long Hamad

Pemilik kedai runcit, tempat berkumpul masyarakat kampung. Bersikap tegas dan tetap pendirian, serta tidak mudah terpengaruh dengan fitnah dan tuduhan melulu.

bakal bersambung, insya-Allah...

2 comments:

Anonymous said...

tolong tuliskan sinopsis bab demi bab novel lestari bukit menghijau
*10Q*

Graces said...

nk semua perwatakan watak die boleh?