SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, October 11, 2012

TATACARA MEMBINA RUMAH SEBUAH @BANGLO (PLANNING HOME SWEET HOME)

Peluang untuk memiliki sebuah banglo di kawasan bandar boleh dikatakan sebagai sangat terhad dan tertutup. Sebabnya ialah faktor harga rumah jenis berkenaan yang sudah melepasi RM1 juta, diulangi melebihi RM1 juta. Di Ipoh sendiri sebagai contoh, sebuah banglo berangkai (maksudnya berkongsi dinding di bahagian belakang rumah) bersaiz 90' X 60' dijual denghan harga RM1.2 juta.

Projek perumahan eksklusif di Taman Botani, berhampiran Simpang Pulai pula hanya menawarkan enam unit banglo juga dengan harga RM1.2 juta. Maknanya, para jutawan pun harus berebut untuk mendapatkan unit banglo yang sangat terhad itu. Kalau tidak, mereka terpaksa membeli dua buah unit rumah berkembar sebelah-menyebelah berharga RM1.5 juta (saiz 90' X 50' @ 2 buah) untuk dicantum menjadi banglo.

Kakitangan kerajaan hampir boleh melupakan hasrat untuk memiliki banglo mewah yang mencecah harga RM1 juta ke atas. Kelayakan pinjaman perumahan kali pertama bagi pegawai gred 48 ialah sekitar RM500,000. Jikaq suami isteri membuat pinjaman pertama secara bersama, mereka perlu mencari tambahan RM200,000 lagi!

Untuk pinjaman kali kedua, kelayakan pegawai ialah telah melangsaikan semua baki pinjaman pertama. Andaikan bahawa pinjaman pertama berjumlah RM150,000, maka had maksimum pinjaman kedua ialah RM500,000 - RM150,000 = RM350,000. Dengan premium insurans / takaful yang lebih tinggi akibat faktor usia, bayaran bulanan akan melebihi kadar biasa, iaitu darab 5.28 dengan jumlah pinjaman (tanpa angka ribu).

Contoh:  pinjam RM100,000 --> bayaran bulanan = RM100 X 5.28 = RM528 sebulan

Premium insurans lebih tinggi, andaikan nisbah darab menjadi 6, maka RM100 X 6  =  RM600 sebulan

Pinjaman bersama suami isteri dan pinjaman berasingan mempunyai kelebihan dan kekurangan yang tersendiri. Kelebihannya ialah dari segi kelayakan jumlah pinjaman, tetapi masalah mungkin timbul apabila berlaku perpisahan atas sebab krisis rumah tangga, atau salah seorang pasangan menyahut panggilan Ilahi terlebih dahulu. Bagi pinjaman bersama, insurans atau takful hanya menyelesaikan baki pinjaman si mati, manaka pasangannya akan terus membayar bahagian pinjamannya sendiri.

Pinjaman berasingan mempunyai kelebihan dari segi baki bayaran dan pindah milik harta andai kata peminjam harus mengucapkan selamat tinggal kepada dunia yang fana ini. Pihak insurans dan takaful akan menganggung semua baki bayaran. Hartanah rumah itu pula secara automatik akan berpindah kepada pasangan yang masih hidup secara 'percuma'.

Pilihan lain untuk memiliki sebuah banglo mampu milik ialah dengan membeli tanah tapak rumah, sama ada daripada individu atau daripada pemaju yang dilantik oleh majlis daerah dari segi penyediaan kemudahan asas seperti jalan, perparitan dan sistem antiseptik sisa kumbahan. Pembelian tanah daripada tuan tanah yang belum mencapai usia matang 10 tahun akan dikenakan levi 15 peratus daripada harga pihak penilaian bagi mengelakkan kegiatan spekulasi.

Pembelian tanah mesti mengambil kira sejarah kegunaan lokasi tanah yang berkenaan. Kes mendapan tanah yang menyebabkan banglo ditelan bumi harus diambil iktibar. Jika hati sudah terpaut dan tetap hendak juga kepada tanah itu, maka dapatkan anggaran kos menanam cerucuk supaya tanah mampu memnampung beban binaan rumah banglo.

Sebelum menemui pelukis pelan, memilih kontraktor dan melantik peguam, tinjauan rumah contoh terkini dan rujukan media termasuk internet akan memberi idea asas pembinaan sebuah banglo idaman. Pengalaman rakan dan kenalan juga perlu diberi perhatian, tanpa perlu terikat dengan saranan mereka.

...

...

...

...

...

...

No comments: