SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, October 21, 2012

PELAJAR AL-HIDAYAH BERSEDIA HADAPI SPM (NAIL WITH FLYING COLOURS)

Kampung Temiang, Ipoh: Ahad, 21.10.12 // 5 Zulhijjah 1433

Dua hari di Pusat Latihan, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dekat sini mengukuhkan motivasi sejumlah 31 orang calon SPM Sekolah Menengah al-Hidayah, Ipoh (SMHI) untuk melangkah masuk ke dewan peperiksaan kira-kira dua minggu lagi. Selain mata pelajaran teras, mereka turut menduduki kertas Bahasa Arab, Pengajian al-Quran dan al-Sunnah, serta Pengajian Syariah. Kem motivasi berkenaan dirasmikan oleh Ghulam Muzammil, Penolong Pengarah (Unit Sekolah Rendah), Jabatan Pelajaran Perak.

SMHI memilih untuk kekal dengan status sekolah swasta, iaitu tidak bertukar kepada sekolah agama bantuan kerajaan (SABK) seperti Ma'ahad Imam as-Syafie, Jelapang dan Ma'ahad al-Ummah, Chepor. Ertinya, pembiayaan operasi sekolah ditanggung sepenuhnya oleh Lembaga Pengelola Sekolah, tanpa suntikan kewangan menerusi peruntukan kerajaan. Namun, sebagai sekolah yang berdaftar di bawah akta pelajaran swasta, SMHI tetap melaksanakan kurikulum kebangsaan, sama ada untuk sekolah rendah, mahupun menengah.
Penulis blog (PB) menerima undangan untuk mengendalikan bengkel penataran bahasa menengah atas dalam kem motivasi yang dianjurkan di luar premis SMHI. Bilangan peserta yang kecil itu membolehkan proses interaksi dua hala berlaku dengan lebih mudah. Maklum balas terhadap input bahasa yang dibincangkan begitu memberangsangkan.

Modul bengkel disediakan berdasarkan sampel tugasan bertulis murid al-Hidayah sendiri. Berdasarkan isi dan huraian yang ada, analisis tentang ketepatan takrif tugasan, keakuran aras soalan dan keperluan ayat jawapan dibincangkan. Masalah tipikal rumusan didapati lebih kurang sama dengan murid sekolah biasa, iaitu dari segi pendahuluan dan isi tersirat.

Proses mengenal pasti tugasan aras petikan, kbkk dan komsas juga mendapat perhatian peserta bengkel. Mereka kelihatan berpuas hati tentang pendekatan yang disarankan untuk merancang dan menulis jawapan yang diperlukan sahaja. Saranan tentang peruntukan masa mengikut keperluan aras soalan dan peruntukan markah juga diterima sebagai perakuan bengkel.

Bahagian pemahaman berdasarkan petikan antologi Harga Remaja dan Dirgahayu Bahasaku diberi penekanan yang khusus. Peserta diingatkan tentang payung generalisasi yang tidak jauh berbeza dengan dimensi karangan, iaitu peringkat individu / diri sendiri, keluarga, masyarakat, negara dan antarabangsa. Komponen isi dan huraian dalam sesuatu ayat juga dicerakin.

Bengkel juga menerima ketetapan bahawa nota komsas Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK) dijadikan asas kajian antologi dan novel yang dipelajari. Tujuannya ialah supaya setiap calon SPM memiliki keakuran peluang yang sama untuk memperoleh maklumat yang seragam. Bengkel kemudian berakhir dengan beberapa tinjauan terhadap keseluruhan keperluan sebagai calon SPM 2012...

No comments: