SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, October 4, 2012

ISU GURU BERTUGAS DI LUAR SEKOLAH (CORE BUSINESS AND LARGE SCALE CONTRIBUTION)

Kini, segara maklumat pergerakan guru yang bertugas di luar kawasan sekolah seperti mesyuarat, taklimat, mengawas peperiksaan, mengiringi murid ke acara pertandingan dan tugas rasmi yang lain direkodkan dalam sistem pangkalan data atas talian e-gerak. Pada prinsipnya, seseorang guru hanya dibenarkan berada di luar kawasan sekolah tidak melebihi 30 peratus daripada waktu bertugas, atau bilangan hari bertugas. Pengecualian mungkin hanya diberi berdasarkan keperluan yang dianggap kritikal dan tidak dapat dielakkan, tetapi masih perlu mendapat kelulusan pihak Jabatan Pelajaran.

Setiap jemputan kepada guru untuk bertugas di luar kawasan sekolah juga tertakluk kepada kebenaran ketua jabatan masing-masing, iaitu pengetua (sekolah menengah) dan guru besar (sekolah rendah). Kawalan yang dilakukan bertujuan untuk memastikan bahawa proses pembelajaran di sekolah tidak terjejas akibat ketiadaan guru di bilik darjah. Sistem guru ganti atau aktiviti alternatif boleh diaturkan supaya maksud murid datang ke sekolah untuk memupuk pembelajaran tercapai sepenuhnya.

Musim guru bertugas di luar kawasan sekolah biasanya paling tinggi pada awal penggal persekolahan, iaitu penyertaan murid dalam pertandingan koakademik, sukan dan kawad kaki. Pada penghujung tahun pula, banyak guru akan menghadiri taklimat pengawasan peperiksaan dan seterusnya tugas dokumentasi yang lain. Guru yang dilantik sebagai jurulatih utama (JU) pula akan mengendalikan slot latihan untuk guru di peringkat daerah, negeri dan kebangsaan. 

Terdapat juga sebilangan guru yang terlibat aktif sebagai pemudah cara program motivasi, kepimpinan dan antidadah. Sumbangan guru untuk program Biro Tatanegara juga memerlukan mereka memperoleh pelepasan cuti tanpa rekod yang terhad untuk 30 hari setahun. Guru cemerlang pula sering menghadiri persidangan untuk merangka modul amalan bilik darjah, atau menggubal item pentaksiran sumatif terselaras.

Kebetulan semasa latihan praperkhidmatan, para guru begitu banyak menerima pendedahan kejurulatihan dan pengadil pertandingan, malah sebahagian guru memiliki tauliah daripada organisasi sukan peringkat negeri, kebangsaan dan antarabangsa. Sebagai contoh, pengadil bola sepak Fifa, badminton dan ragbi. Maka, tugasan mereka boleh menjangkau ke luar negara.

Namun, sekali berdaftar sebagai guru, selama-lamanya akan bergelar guru walaupun selepas bersara. Dalam tempoh perkhidmatan, tugas asasi guru ialah menolong pelajar dalam proses memupuk pembelajaran. Walaupun sibuk dengan pelbagai tugas sampingan, bilik darjah tetap menduduki senarai teratas.

Sumbangan guru dalam menjaga keselamatan dan ketenteraman masyarakat juga semakin didambakan. Rukun tetangga, Rela, polis bantuan, JPA3 dan askar wataniah mengharapkan penyertaan aktif kaum guru. Bagi sesetengah organisasi sedemikian, guru diberi kedudukan sebagai pegawai tertinggi, misalnya sebagai pemerintah kawasan bagi rejimen askar wataniah.

Proses pembelajaran di bilik darjah pada amnya dianggap lebih berkesan menerusi kaedah bersemuka, berbanding dengan guru meninggalkan tugasan bertulis untuk mereka. Bimbingan dan kawalan langsung guru di bilik darjah dapat membantu murid mencapai tahap akses pembelajaran.

...

...

No comments: