SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, October 10, 2012

MOTIVASI BELAJAR: KEJAYAAN YANG TERTUNDA (IT'S NEVER TOO LATE)

Pelajar yang dikasihi,

Setiap doa yang dipohon secara ikhlas pasti akan ditunaikan. Cuma bentuk dan waktu doa berkenaan makbul di luar jangkauan pemikiran insan. Maka, seseorang yang berdoa mesti mengekalkan sangka baik dan terus berharap bahawa setelah segala ikhtiar dilakukan, kejayaan tentu akan berpihak kepada dirinya.

Sebagai contoh, seseorang itu berdoa supaya hidupnya senang-lenang dan serba cukup. Harapan untuk memiliki banyak harta dan wang ringgit mungkin digantikan oleh Allah dengan sesuatu yang lebih baik, serta tidak membawa fitnah (ujian berat) buat dirinya. Nikmat yang dikurniakan mungkin akan berbentuk kesihatan yang baik, bebas daripada ancaman jenayah dan dihormati oleh orang lain.

Proses pembelajaran juga demikian sifatnya. Kesusahan belajar yang dihadapi pada masa ini ialah jalan untuk mengecap kejayaan yang bermakna pada masa hadapan. Proses belajar itu sendiri tidak terhad kepada sukatan pelajaran, tetapi kurikulum tersembunyi yang lain.

Di sekolah, murid akan belajar tentang gelagat organisasi yang rencam. Terdapat pengetua, guru, kakitangan, pekerja swasta, rakan sebaya, murid senior, peniaga kantin, pelawat dan banyak lagi. Selain urusan pembelajaran, sekolah juga berkaitan dengan kemudahan bangunan, keselamatan, sistem lalu lintas, peraturan dan disiplin, majlis khas dan sebagainya.

Pengalaman organisasi itu sangat penting kepada murid sebagai pedoman apabila tamat persekolahan dan perlu hidup berdikari dalam persekitaran masyarakat yang rencam. Walaupun pada ketika itu, banyak kelonggaran dari segi tingkah laku dimiliki, kelebihan bakal berpihak kepada seseorang yang berilmu pengetahuan. Maka, pengalaman organisasi di sekolah akan membantu seseorang itu untuk mengenal pasti segala peluang dan ancaman untuk meniti kejayaan dalam kehidupan.

Pelajar yang dimuliakan,

Selain pengalaman organisasi, murid juga menerima pendedahan tentang kepentingan jati diri dalam kehidupan. Pengalaman tentang kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis (kbkk) akan membantu murid untuk membaca niat yang tersembunyi, atau perkataan yang tidak dilafazkan. Maka, jati diri akan membimbing seseorang itu supaya berupaya mengenal pasti sisi baik atau buruk sesuatu perkara, dan memisahkan diri dengan segala kejahatan walaupun pada zahirnya kelihatan sebagai baik, benar dan berguna.

...

...

...

...

...

No comments: