SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, October 6, 2012

GURU SISWAZAH IPGM, IPTA DIBERI PENEMPATAN TAHUN HADAPAN (INTERIM AND PERMANENT POST IN SCHOOL)

Sejumlah 10,715 orang siswazah pendidikan menerima khabar gembira berikutan pengumuman Kementarian Pelajaran tentang urusan penempatan mereka yang dijangka selesai menjelang awal tahun 2013. Proses penempatan secara interim akan ditawarkan kepada 2,960 orang siswazah, terdiri daripada 2,478 daripada program J-Qaf (Jawi, al-Quran, bahasa Arab dan Fardu Ain), 368 TESL, 90 KPLI, 14 program bahasa Perancis dan 10 orang calon mengulang temu duga. Mereka akan mula melapor diri pada 16 Oktober ini.

Kumpulan berkenaan telah menamatkan pengajian sebelum bulan Julai lalu, manakala baki 7,775 orang lagi yang bergraduat selepas tarikh itu akan menjalani temu duga Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP). Sementara menunggu keputusan temu duga untuk lantikan tetap, mereka juga ditempatkan secara interim. Dahulu, pelantikan secara interim dikenali sebagai penempatan guru sandaran terlatih.

Status guru interim bermaksud mereka layak menikmati segala ganjaran kewangan dan faedah sampingan sepertimana penjawat awam yang lain, kecuali status perkhidmatan secara tetap. Tempoh interim tidak akan diambil kira sebagai perkhidmatan tetap, termasuk senioriti dan hitungan sagu hati persaraan (gratiuiti). Tarikh lantikan tetap akan tertakluk kepada keputusan temu duga SPP, sama ada mulai tarikh temu duga, atau diundur sehingga saa dengan tarikh penepatan secara interim.

Kepada calon temu duga SPP dinasihatkan supaya membuat persiapan yang rapi dan tidak hadir sesi temu duga SPP dengan tangan kosong. Penampilan dan pakaian hendaklah menggambarkan perwatakan seorang guru. Buat senarai semak terlebih dahulu sebelum melangkah menuju tempat temu duga, termasuk tanda nama dan tali leher (bagi lelaki).

Apabila ditempatkan di sekolah, guru sandaran terlatih atau interim tadi harus cepat-cepat membina hubungan mesra (rapport) dengan guru-guru yang sedia ada. Walaupun guru baharu kaya dengan input pedagogi terkini, guru-guru lama pula kaya dengan pengalaman. Maka, sebagai anak muda yang budiman dan beradab sopan, guru baharu harus bersedia menghormati guru yang lebih lama.

...

...

...

...

...

No comments: