SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, October 24, 2012

BULAN BAHASA HINGGA DISEMBER (LOVE OUR IDENTITY)

Semasa wawancara menerusi Ikim.fm pagi tadi, Dr. Awang bin Sariyan, Ketua pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) memaklumkan bahawa bulan Oktober ialah bulan bahasa peringkat kebangsaan. Pelbagai acara dan kempen telah diatur di pelbagai peringkat demi membangkitkan kesedaran tentang kedudukan bahasa Melayu sebagai asas pembinaan negara yang dihormati dan maju. Walaupun secara rasmi, sambutan bulan bahasa hanya pada bulan Oktober, tetapi aktiviti yang disusun berlanjutan hingga penghujung tahun bagi mengekalkan momentum kecintaan terhadap bahasa kebangsaan dengan lebih mendalam dan berkekalan.

Kedudukan bahasa Melayu kerap berhadapan dengan detik-detik cemas akibat sikap kurang peka segelintir pihak yang berpengaruh. Terdapat tokoh negara yang lebih suka bertutur dalam bahasa Inggeris dalam sesuatu majlis persidangan atau ketika sidang akhbar walaupun tiada kelibat warga asing. Sepatutnya mereka mengambil kesempatan untuk membanggakan jati diri bangsa yang berdaulat dan dihormati dengan berucap dalam bahasa Melayu yang pernah diangkat sebagai bahasa perdagangan (lingua franca) semasa era kegemilangan empayar Melaka dahulu.  

Sikap mendewakan bahasa asing, sambil berasa rendah diri terhadap bahasa Melayu, khususnya sebagai sarana budaya tinggi masih menjadi stigma dalam kalangan sebilangan kecil si kulit sawo matang yang perasan bahawa mereka bermata biru! Mereka sebenarnya ialah tahanan penjara minda dalam tempoh yang panjang sehingga tidak menyedari perubahan dalam kemajuan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu yang hebat. Anggapan bahawa bahasa Melayu hanya layak untuk mengungkapkan perasaan dan karya sastera telah mengakibatkan minda golongan berkenaan begitu dangkal dan tertutup.

...

...

...

...

...

...

...

...

...

No comments: