SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, October 7, 2012

KEBERKESANAN PROGRAM MOTIVASI (THE SUCCESSFUL SPEAKER)

Berbanding dengan orang putih yang suka melafazkan penghargaan dan pujian, masyarakat Asia dikatakan bersikap sebaliknya. Sebagai contoh, seorang ayah begitu lambat dan payah mengucapkan syabas kepada anak yang begitu teruja dengan kejayaan yang dicipta walaupun kecil sahaja. Akhirnya, si anak tidak lagi mahu bercerita, lalu beralih perkongsian luahan perasaan kepada rakan sebaya yang lebih memahami.

Demikian antara inti pati ucapan penutup program motivasi alihan pelajar (MAP) oleh pengasasnya, Dr. Tengku Asmadi pada petang Ahad, 7/10/2012. Beliau menggesa ibu bapa memberi galakan yang bersungguh-sungguh supaya anak dapat mengekalkan semangat yang berkobar-kobar semasa program motivasi. Perubahan yang berlaku mungkin berlaku serta-merta, perlahan atau seperti tidak berhasil.

Seorang bekas peserta kursus MAP tujuh tahun yang lalu membuat penampilan khas di pentas. Wanita berusia awal 20-an itu kini Penolong Pengarah, Lembaga Hasil Dalam Negeri. Di samping itu, hadirin dipertontonkan tayangan video tentang seorang bekas peserta yang mulanya masuk dalam kategori nakal dan tidak cemerlang, akhirnya menyandang kedudukan Pegawai Khas Timbalan Perdana Menteri.

...

...

...

...

...

...

...

...

... 

No comments: