SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Wednesday, October 17, 2012

PERSEDIAAN TERAKHIR KERTAS EKONOMI STPM (EFFICIENCY AND PLANNING TO SCORE)

Baik kohort terakhir STPM terminal (pelajar tingkatan 6 Atas) mahupun kohort sulung STPM modular (pelajar tingkatan 6 Rendah), baki masa yang tinggal untuk persiapan peperiksaan sudah sangat suntuk, tetapi masih belum berakhir. Selagi belum melangkah ke tempat duduk peperiksaan, bermakna masih ada sesuatu yang boleh dirancang. Pada tahap ini, tumpuan seharusnya diberi terhadap strategi kecekapan menulis jawapan berdasarkan peruntukan markah dan peruntukan masa.

Pelajar prauniversiti tingkatan 6 Rendah akan menghadapi peperiksaan STPM terlebih dahulu, iaitu mulai 2.30 petang pada hari terakhir, iaitu 8 November ini. Waktu petang memang agak mencabar, terutama faktor cuaca yang boleh menyebabkan calon di dewan peperiksaan lebih kerap menguap. Calon mesti mencari jalan supaya mereka kekal cergas dan bertenaga untuk merancang isi jawapan dan seterusnya menulis jawapan berdasarkan keperluan tugasan.

Bagi calon sistem modular, hanya Ekonomi 1 (Mikroekonomi) akan diuji dalam tempoh dua jam. Terdapat tiga bahagian soalan, iaitu 20 soalan aneka pilihan, 4 daripada 6 pilihan soalan esei dan dua daripada tiga pilihan soalan kuantitatif. Bahagian A memperuntukkan 20 markah, bahagian B sebanyak 40 markah, dan bahagian C sebanyak 20 markah. 

Maknanya, 80 markah untuk 120 minit. Secara hitungan konservatif, satu markah bersamaan 1.5 minit. Namun, reka bentuk aras kesukaran soalan yang berbeza membolehkan calon tidak terikat dengan nisbah masa : markah secara ketat. 

Peribahasa 'ukur baju di badan sendiri' boleh dianggap relevan dengan strategi merancang dan menulis jawapan berdasarkan peruntukan masa dan peruntukan markah. Jika calon telah membuat persiapan yang mencukupi untuk semua tajuk dan bersedia untuk menjawab sebarang soalan, maka pembahagian masa secara khusus boleh dilakukan. Dengan mengambil kira laporan Majlis peperiksaan (MPM) bahawa kebanyakan calon didapati kurang cekap dalam penulisan jawapan esei, maka saranan berikut boleh dipertimbangkan:

          2.30 -  2.55 petang  :   Bahagian A - aneka pilihan

          2.55 -  3.20 petang  :   Bahagian C -  kuantitatif

          3.20 -  4.10 petang  :   Bahagian B  -  esei

          4.10 -  4.30 petang  :   Semakan dan penambahbaikan

...

...

...

...

....

....

...

...

...

No comments: