SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, October 15, 2012

ISU PEMBANTU RUMAH DI MALAYSIA (HOUSEHOLD MANAGEMENT)

Kos sara hidup yang tinggi mengakibatkan sebahagian besar pasangan suami isteri bekerja di luar rumah bagi  menampung segala keperluan dan kehendak yang sejajar dengan tuntutan semasa. Apabila pulang dari tempat kerja, masing-masing sudah tersadai lesu dan menginginkan masa rehat. Keadaan dalam rumah akan berselerak dan tidak terurus, melainkan pada huung minggu.

Ibu bapa mengambil sarapan pagi dan makan tengah hari di tempat kerja masing-masing, manakala anak yang sudah bersekolah di tempat belajar masing-masing. Bayi dan kanak-kanak yang belum boleh berdaftar sebagai budak prasekolah akan dilayan di pusat asuhan kanak-kanak. Hanya pada sebelah malam seisi keluarga mungkin berkesempatan menikmati hidangan bersama-sama, tetapi air tangan mamak atau makanan segera yang kaya dengan pelbagai kandungan lemak trans dan kolestrol jahat.

Ibu bapa yang berkemampuan barangkali mampu mengupah pembantu rumah, khususnya 'bibik' dari tanah seberang untuk membersihkan rumah, di samping menjaga bayi kesayangan. Namun, belakangan ini, pengambilan bibik Indonesia sering menimbulkan masalah seperti panjang tangan, culas dan malas, tiada kemahiran memasak, sibuk melayan panggilan telefon bimbit dan lepak melayan sinetron. Upah minimum RM700 seperti yang dituntut oleh pihak Indonesia juga memeningkan, justeru kos makan minum dan tempat tinggal tidak diambil kira.

Para isteri juga sering menaruh rasa curiga akan kerenah bibik yang dianggap sebagai cuba menarik perhatian suami mereka. Beberapa kes terpencil pernikahan suami majikan dengan bibik pun dibesar-besarkan. Kalau bibik yang agak berusia pula sering sakit dan berulang alik ke klinik.

Sesekali kes bibik didera oleh majikan yang tidak berhati perut menjadi tajuk utama akhbar harian arus perdana. Majikan sedemikian menganggap bahawa zaman perhambaan barangkali masih wujud. Mereka lupa bahawa terdapat peruntukan undang-undang tentang hubungan, hak dan tanggungjawab majikan terhadap pembantu rumah yang tidak boleh dilanggar.

...

...

...

...

...

No comments: