SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, October 8, 2012

KESELARASAN PEMARKAHAN DI SEKOLAH (MARKING SCHEME FOR TEACHERS)

Setelah akur dengan segala keperluan proses pembinaan item soalan, pentadbiran ujian dan peperiksaan, guru akan meneruskan tugas pemeriksaan skrip jawapan murid berdasarkan skema pemarkahan yang disediakan oleh panel penggubal soalan dan disahkan oleh ketua panitia. Walaupun kesuntukan masa, sesi penyelarasan pemarkahan hendaklah dijalankan terlebih dahulu. Segala rubrik penandaan dan tatacara pemberian markah mesti jelas dan persis.

Sejajar dengan konsep profesionalisme keguruan, sesi penyelarasan dan taklimat pemarkahan ini boleh direkod sebagai sesi latihan dalam perkhidmatan (Ladap) untuk enam jam kredit, iaitu bersamaan sehari kursus. Semua peserta dikehendaki membawa dokumen tertentu, iaitu naskhah kertas soalan dan alat tulis yang perlu. Peserta juga akan dibekalkan dengan naskhah peraturan pemarkahan dan tiga salinan skrip calon kategori cemerlang, sederhana dan lemah yang dipilih secara rawak, tetapi nama murid berkenaan dirahsiakan.

Ladap berkenaan dijalankan di bilik mesyuarat yang selesa dan bersesuaian dengan bilangan peserta. Tempat duduk peserta ditetapkan terlebih dahulu supaya segala perancangan taklimat dapat berjalan lancar. Namun, sesuai dengan prinsip andragogi, kawalan yang berlaku itu hendaklah dalam lingkungan etika keguruan dan semangat ikhtisas yang tertinggi.

....

....

....

....

....

....

....

No comments: