SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, October 23, 2012

TAJUK HANGAT KARANGAN SPM DIMENSI KELUARGA (SHAPING CLOSENESS AT HOME)

Analisis kertas percubaan SPM selaras peringkat negeri, asrama penuh dan entiti sekolah menengah yang lain menunjukkan kesepakatan tema dalam tajuk karangan dimensi keluarga, iaitu tentang keperluan sebuah institusi keluarga yang bahagia. Sesebuah keluarga yang bahagia dikaitkan dengan proses pemupukan budaya membaca, kepimpinan, kebersihan, gaya hidup sihat termasuk bersukan, kasih sayang, sahsiah murni, pencapaian dan penyelesaian masalah. Jadual penuh tajuk karangan berkenaan boleh dibaca menerusi laman sesawang cikgusidik.blogspot.com.

Hajat untuk memiliki sebuah keluarga yang bahagia boleh disifatkan sebagai suatu impian yang sempurna. Maka, proses untuk mencapai tahap sebuah keluarga yang bahagia bakal menempuh pelbagai cabaran yang berpunca daripada kepelbagaian pembawaan insan, pengaruh persekitaran dan latar belakang pendidikan yang pernah dilalui. Hakikatnya, sebuah keluarga yang bahagia dilimpahi kasih sayang, tolak ansur dan kesanggupan memberi sumbangan secara suci hati. Keluarga ibarat sebuah bahtera yang memerlukan kerjasama yang tidak berbelah bahagi supaya pelayaran yang menempuh ombak dan gelora dapat diteruskan dengan selamat. Peribahasa "bersatu kita teguh, bercerai kita roboh' sangat serasi dengan model sebuah keluarga yang bahagia.

Kepimpinan keluarga yang berkesan dibimbing oleh amalan keibubapaan yang berteraskan ilmu pengetahuan. Ibu bapa perlu istiqamah dengan peranan sebagai suri teladan kepada anak-anak. Mereka hendaklah sentiasa menunjukkan ciri-ciri kecemerlangan dalam segala perbuatan dan tingkah laku. Misalnya, ibu bapa sentiasa menggunakan bahasa yang mesra ketika berkomunikasi dengan anak-anak. Ketegasan untuk membentuk disiplin dan sahsiah anak-anak disampaikan dengan cara yang paling berhemah dan lemah lembut. Tiada kekasaran secara fizikal akan dilakukan kerana ibu bapa yang penyayang itu dibimbing oleh ilmu pengetahuan yang sah dalam segala keputusan dan tindakan.

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

No comments: