SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, October 29, 2012

PENANGAN SURAT LAYANG (FEAR = FALSE EVIDENCE APPEARS REAL)

Dokumen yang tiada kredibiliti dan diragui hanya layak berakhir di bakul sampah. Walaupun surat kiriman biasa menerusi perkhidmatan pos sudah dianggap ketinggalan zaman, namun sesekali masyarakat atau sesebuah organisasi menjadi gempar gara-gara surat layang. Perbuatan menulis surat layang sama seperti kata pepatah 'baling batu sembunyi tangan'.

Kamus Dewan Edisi IV (2005:1549) mentakrifkan surat layang atau surat terbang sebagai surat yang tidak diketahui penulisnya, biasanya surat yang mengecam, menyebarkan berita buruk atau berita palsu. Penulis tidak berani mendedahkan identiti dirinya dengan pengenalan nama, melainkan hanya menurunkan tandatangan cakar ayam. Kini, surat layang versi digital lebih mudah tersebar menjadi viral menerusi kiriman e-mel secara terbuka.

Walaupun pada dasarnya surat layang tidak perlu diambil endah, namun apabila ditujukan kepada pihak berkuasa siasatan, maka tindakan susulan akan dijalankan bagi menentukan kesahihan dakwaan dalam surat layang berkenaan. Prinsip yang digunakan ialah peribahasa 'jika tiada angin, masa pula pokok bergoyang'. Pihak berkuasa akan menggunakan segala maklumat yang datang sebagai kunci atau petunjuk terhadap kes yang diadukan.

Beberapa andaian boleh dibuat terhadap tindakan seseorang itu menulis surat layang. Misalnya, si pengirim beranggapan bahawa keselamatan dirinya akan terancam jika membuat aduan secara rasmi. Maka, dia berharap bahawa surat layang yang ditulis walaupun tiada bukti kukuh akan mendorong tindakan susulan yang segera berbanding dengan aduan biasa. 

Pengirim surat layang juga mungkin mahu menggunakan jalan pintas bagi menjatuhkan imej atau menjejaskan nama baik orang tertentu yang mendatangkan masalah kepada dirinya. Surat layang tidak terikat dengan format atau tatacara surat aduan yang rasmi. Penulis surat layang boleh membuat pelbagai dakwaan dan pernyataan bersifat rambang tanpa asas yang munasabah.

Jika surat pena beracun (poison pen letter) dialamatkan terus kepada penerima, surat layang pula ditujukan kepada pihak berkuasa yang berkaitan dengan proses siasatan. Hakikatnya, identiti penulis surat layang boleh dikenal pasti menerusi ujian forensik tulisan, profil DNA  yang mungkin dapat dikesan daripada kertas yang digunakan, atau berdasarkan protokol e-mel yang dikirim. Jika terbukti bahawa surat layang yang dikirimkan itu berniat jahat, si pengirim boleh diheret ke muka pengadilan.

Dalam kancah perebutan kuasa, penggunaan medium surat layang dianggap sebagai lumrah untuk menjatuhkan saingan politik masing-masing. Organisasi skala besar sama ada bertaraf awam mahupun swasta juga tidak sunyi daripada kiriman surat layang. Si penulis mungkin sekali pihak luar organisasi, tetapi kadang-kadang angkara pihak dalam organisasi itu sendiri.

Niat pengirim surat layang ialah supaya berlaku campur tangan pihak ketiga dengan anggapan bahawa penyelesaian bersifat dalaman tidak boleh lagi diharap. Natijah jangka pendek yang berlaku lazimnya akan melebihi perkara yang diadukan. Kisah 'rumah tangga' organisasi sudah pasti sukar untuk disembunyikan. 

Setiap pemimpin organisasi berharap bahawa komunikasi terbuka (open engagement) muncul sebagai budaya dalam organisasi. Kesempurnaan yang diharapkan itu memang payah dicapai justeru sifat organisasi yang rencam dan menampung kepelbagaian latar belakang manusiawi. Maka, jalan terbaik untuk menghadapi serangan 'pukul curi' surat layang ialah dokumen sah yang mudah dicapai seperti minit mesyuarat, fail meja dan perangkaan yang berkaitan...

No comments: