SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, October 29, 2010

PERANAN GENERASI MUDA MENCEGAH JENAYAH (CRIME FREE SOCIETY AT ST MICHAEL'S INSTITUTION)

Ipoh, Jumaat: 29.10.10 / 21 Zulkaedah 1431

Sebagai bakal pemimpin negara masa hadapan, murid sekolah ialah golongan yang paling tepat untuk didekati supaya lebih peka terhadap usaha mewujudkan masyarakat yang bebas daripada ancaman jenayah. Penubuhan kelab pencegahan jenayah dan pasukan pakaian seragam yang lain mampu menjadi wahana bagi merealisasikan hasrat berkenaan. Demikian intisari ucapan Tan Sri Lee Lam Thye ketika melancarkan program pencegahan jenayah peringkat sekolah di negeri Perak pagi tadi.
Pengetahuan tentang taktik penjenayah perlu didedahkan dalam kalangan murid sekolah yang sering dijadikan mangsa. Konsep sekolah selamat yang telah lama diperkenalkan masih berjalan supaya hak murid, khususnya di sekolah rendah tidak diperlakukan sewenang-wenangnya oleh mana-mana pihak. Haji Roli, Timbalan Pengarah, Jabatan Pelajaran Perak menegaskan perkara itu dalam ucapan alu-aluan beliau.
Majlis terlebih dahulu dimulai dengan bacaan doa yang dipimpin oleh Ustaz Marhalim, ketua panitia Pendidikan Islam, SMK St Michael, Ipoh (SMI). Doa yang turut diaminkan oleh ketua polis negeri, pengarah bahagian pengurusan sekolah, kementerian pelajaran dan ketua sektor kemanusiaan jpn perak di atas pentas utama memohon supaya Allah memberi petujuk kepada kalangan yang berkecenderungan melanggar undang-undang, di samping membawa mereka yang sudah terbabit kembali ke pangkal jalan. Kos makan minum banduan di penjara dan penagih di pusat serenti sekitar RM50 sehari barangkali lebih baik disalurkan kepada mahasiswa  yang sering kesempitan wang dan terpaksa pula menanggung beban hutang setelah tamat pengajian (nota: tiada dalam teks doa, sebaliknya ulasan seorang khatib).
Sebelum itu, Tan Sri Lee memeriksa barisan kehormat yang terdiri daripada beberapa buah pasukan pakaian seragam sekolah-sekolah sekitar Ipoh yang dipilih khas oleh penganjur. Beliau diiringi pengetua SMI selaku tuan rumah. Sambil itu, pasukan pancaragam SMI, naib juara negeri Perak memainkan lagu-lagu patriotik.
Acara lain yang menarik perhatian hadirin ialah demonstrasi anjing pengesan oleh Unit Antinarkotik PDRM. Anjing yang berusia 10 tahun bersamaan dengan 70 tahun usia manusia, dan jika sudah uzur akan dilupuskan. Arahan yang diberi hendaklah keras dan tegas supaya segera dituruti.
Sensiviti deria hidu si anjing terhadap najis dadah memang tajam. Walaupun dadah disembunyikan oleh seorang pelajar yang dipelawa oleh anggota polis secara spontan, anjing pengesan dapat menemuinya dengan begitu cepat. Bahkan, dari jauh lagi anjing itu sudah meronta-ronta untuk menunjukkan lokasi dadah di bawah pasu.
Pameran yang bermula dari dewan sekolah dan keseluruhan blok tingkatan 3 aras bumi dijayakan oleh pelbagai organisasi dan juga kelab pencegah jenayah sekolah-sekolah pilihan penganjur. Walaupun tempoh pameran agak singkat, iaitu tamat sebelum 12.30 tengah hari, wakil-wakil sekolah dan organisasi yang hadir dapat membawa pengalaman berkenaan ke tempat masing-masing. Hubungan sekolah dengan pihak polis bakal diperkukuh menerusi penyeliaan pejabat pendidikan daerah masing-masing.
Pihak penganjur tidak lupa menyediakan pek makanan untuk wakil sekolah jemputan dan organisasi yang mengambil bahagian. Pengedaran pek makanan bahagian murid diuruskan oleh pasukan kadet bomba tingkatan 6 SMI. Semuanya berjalan lancar justeru perancangan telah dilakukan dengan teliti...

No comments: