SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, January 26, 2015

NOVEL 'LEFTENAN ADNAN WIRA BANGSA' BAB 25, BAB 26 (PLANNING, STRATEGY, TACTICAL AT THE BATTLE FIELD)

Sinopsis Bab 25: Gagalnya Operasi Matador, muka surat 236 - 246

8 Disember 1941: Jeneral Percival yang mendapat makluman pergerakan besar-besaran askar Jepun akhirnya beroleh kebenaran Sir Robert Brooke-Popham untuk melancarkan Ops Matador. Di samping mempertahan Kota Bharu, Percival menghantar beberapa ketumbukan briged askar ke Songkhla, Changlun dan Jitra bagi menyekat kemaraan Jepun. Di Kota Bharu, askar Jepun menggunakan pelampung untuk menembusi kubu British di sepanjang Sungai Kelantan. Disebabkan kehabisan peluru, kedua-dua pihak bertarung dengan menggunakan bayonet yang pada akhirnya dimenangi Jepun.

Khabar angin disebarkan kononnya askar Jepun hampir menawan Lapangan Terbang Pengkalan Chepa. Pertempuran hebat, jerangkap samar dan letupan mengorbankan banyak jiwa bagi kedua-dua belah pihak. Askar upahan British berundur ke Kuala Krai, tetapi sempat membakar lapangan terbang. Akhirnya, Jepun berjaya, manakala serangan balas British terhalang oleh bentuk muka bumi Kelantan, serta hujan lebat.

9 Disember 1941: Askar Jepun membaiki lapangan terbang Pengkalan Chepa, memburu saki-baki tentera upahan British dan akhirnya menawan Kota Bharu menjelang petang. Askar British India tambahan yang dihantar bertumpu di Pulai Chondong. Sasaran bom British berjaya menenggelamkan kapal pengangkut IJN Awajisan Maru, yang pertama dalam perang dunia pertama. 

Jepun membalas dengan tembakan antipesawat. Misi udara British menyebabkan angkatan laut Jepun berundur, tetapi tentera darat mereka kalah teruk. Skuad udara Jepun bertindak balas dengan mengebom pangkalan udara British di Kuantan dan Butterworth. British tidak sempat memintas kedatangan mengejut pesawat Jepun. Lapangan Terbang Alor Setar dan Sungai Petani juga berjaya menjadi milik Jepun.

Sinopsis Bab 26: Serangan Bertali Arus, muka surat 247 - 260

10 Disember 1941: Jeneral A.E. Percival menyalahkan Sir Robert Brooke-Popham kerana lewat membenarkan Ops Matador. Percival memerintahkan kapal perang HMS Prince of Wales dan HMS Repulse yang berpangkalan di Singapura bergerak ke Kelantan tanpa perlindungan pesawat tempur. Yamashita menghantar 10 pesawat untuk serangan kamikaze (berani mati). Tiga pesawat Jepun yang ditembak menjunam ke atas Prince of Wales, manakala tiga pesawat lagi sengaja menjunam ke atas HM Repulse. Empat buah kapal pembinasa British juga ditenggelamkan. Pertempuran hebat di Kuantan mengorbankan banyak tentera kedua-dua belah pihak, tetapi British berundur hingga ke Kuala Lipis.

11 Disember 1941: Percival memerintahkan askar Punjab bertahan di Changlun, manakala askar Ghurka di Asun memberikan bantuan. Jepun menggunakan taktik serangan kereta kebal, sambil askar berjalan kaki menyerang dari rusuk kanan dan kiri. Nongka juga berjaya ditembusi mengakibatkan British undur. Malangnya jambatan Manggol diletupkan oleh British sendiri kerana tersalah sangka. Selanjutnya Jepun menggempur Alor Setar dan Sungai Petani.

12 Disember 1941: Percival memerintahkan pangkalan tentera British dikukuhkan termasuk menghantar askar Melayu. Sebaliknya, Jepun menyerang Kroh dan Pulau Pinang sehingga mengorbankan ramai orang awam. Skuadron Tentera Udara Diraja New Zealand mengerah pesawat Brewster Buffalo, tetapi mudah dijatuhkan oleh Mitsubishi Zero. Batalion Punjab dan Gurkha di Jitra juga mudah ditundukkan, malah askar Punjab bertempiaran sambil membuang senjata. Angka korban dan serah diri askar upahan British sangat tinggi. Jepun mengelirukan British dengan penyamaran sebagai orang tempatan berbasikal.

14 Disember 1941: Pangkalan udara Alor Setar ditawan tanpa tentangan. Seterusnya Jepun menyerang Gurun. British meletupkan jambatan Sungai Muda, tetapi pasukan jurutera Jepun membaikinya dalam tempoh 36 jam sahaja. Percival kemudian dibertitahu bahawa maklumat British bocor menerusi Kapten Patrick Heenan, perisik Jepun dalam tentera British. Akhirnya, British membuat keputusan mempertahankan Singapura sahaja.

Di Kampung Sungai Ramal, Mak Milah dan Pak Saidi berasa lemah dengan berita kematian Ahmad, adik Adnan kerana kapal HMS Pelanduk yang dinaiki karam dek serangan Jepun. Jiran-jiran datang menghulur simpati dan membacakan surah Yasin. Di singapura, Adnan yang menerima berita malang itu turut bimbang dengan keselamatan keluarga di kampung. Lans Koperal Yusuf bimbang akan keselamatan keluarganya di Kelantan, tetapi ditenangkan oleh Prebet Shaari dan Koperal Yaakub.

Watak dan perwatakan

...

...

...

...

...

...

Latar masyarakat

...

...

...

Nilai

...

...

...

Persoalan

...

...

...

Pengajaran

...

...

...

Latar tempat

...

...

...

Latar masa

...

...

...

Perbincangan kbkk / kbat

...

...

...

1 comment:

Anonymous said...

Pls send again the al watak watak