SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Sunday, January 25, 2015

NOVEL 'LEFTENAN ADNAN WIRA BANGSA; BAB 23, BAB 24

Sinopsis Bab 23: Bermulanya Sengketa, muka surat 200 - 218

Jeneral Tomoyuki Yamashita menghadap Maharaja Jepun tentang rancangan menakluk Tanah Melayu bagi mendapatkan bahan mentah setelah dikenakan sekatan ekonomi. Jepun bersekutu dengan Jerman dan Itali bagi menghadapi Amerika Syarikat, Britain dan Belanda. Jepun telah beberapa tahun menghantar ejen perisik yang membuat peta Tanah Melayu. Jepun akan menyerang Pearl Harbour. Maharaja meminta Yamashita memenangi hati orang Melayu.

Yamashita memberitahu Leftenan Kuzuko bahawa mengubah rancangan asal menyerang Singapura kepada mendarat di Kelantan bagi mengelirukan musuh. Perang saraf dan slogan 'Asia untuk orang Asia' kononnya Jepun mahu membebaskan Tanah Melayu daripada British juga helah, walhal mereka hendak berkuasa selama mungkin.Tiba-tiba Yamashita diberitahu pesawat peninjau British sedang mengekori mereka. Pesawat kendalian Pegawai Penerbangan Bedell itu berjaya dimbak jatuh.

Pesawat peninjau kedua juga gagal kerana cuaca buruk. Yamashita juga mendapat persetujuan Thai untuk menggunakan wilayah mereka bagi menyerang Tanah Melayu. Sementera itu, cadangan Ops Matador oleh Jeneral A.E. Pegawai Pemerintah Tanah Melayu bagi menyekat pendaratan Jepun ditolak oleh Sir Robert Brooke-Popham, pegawai pemerintah British untuk timur jauh atas alasan tidak mahu membabitkan Thailand.

Kampung Sungai Ramal juga heboh kerana sebahagian penduduk menyokong Jepun sambil menuduh ketua kampung sebagai suruhan Inggeris. Pak Saidi mengetahui niat sebenar Jepun menerusi Adnan. Cadangan solat hajat dipersetujui. Hal yang terjadi meresahkan Mak Milah akan hal keselamatan ketiga-tiga orang anaknya

Di Singapura, Adnan berbincang dengan Kapten Rix tentang kelicikan pergerakan tentera Jepun. Tiba-tiba Koperal Senin membawakan surat daripada Ahmad yang sedang belayar ke Australia.

Sinopsis Bab 24:  Perangkap Tidak Mengena, muka surat 219 - 235

Jeneral Percival memerintahkan Kapten Rix menyekat laluan askar Jepun di utaras Changlun, termasuk menanam periuk api. Namun, hujan selama 4 hari dan tanah sawah yang digenangi air menyebabkan kubu yang dibina tidak kukuh. Intipan pihak Jepun dilakukan oleh Leftenan Kolonel Saeki Shizou. Yamashita memerintahkan pesawat tempur bergerak dari pangkalan tentera Thai walaupun dengan kekerasan. Thailand enggan, tetapi setelah bertempur 8 jam, Thailand akur.

Shizou merancang serangan udara, manakala Yamashita serangan laut secara serentak bagi membolehkan tentera darat masuk ke Tanah Melayu. Yamashita telah berjanji kepada maharaja akan menakluk Tanah Melayu dalam70 hari setelah menjalani latihan selama 7 bulan di hutan Burma (kini Myanmar). Jika gagal, Yamashita akan mati.

Ketumbukan 300 orang tentera Jepun mendarat di Songkhla dan bersedia menyerang kubu British. Tiga buah kapal perang Jepun pula berlabuh satu setengah batu dari Pantai Pak Amat, dekat Pengkalan Chepa. Pada tengah malam 8 Disember 1941 serangan mengejut bermula. Angin kencang serta laut bergelora menyukarkan misi pendaratan. Beberapa buah bot Jepun terbalik, manakala dua buah lagi dibedil sehingga mengorbankan banyak askar mereka. Pasukan askar upahan British dari India pimpinan Bregedier B.W. Key bermati-matian membalas serangan Jepun.

Di Pantai Sabak, Unit Dogra askar British pimpinan J.B. Soper dibedil hebat tanpa henti. Ramai askar Jepun berjaya dibunuh, lalu Yamashita menukar haluan ke Pantai Badang yang mudah ditembusi. Dari situ mereka bergerak ke pantai Sabak dan Pak Amat sehingga berjaya melumpuhkan pertahanan British. Jepun terus mara ke Kota Bharu, lalu bertempur dengan pesawat udara British-Australia.

Tentera British berundur, lalu diambil alih oleh askar Melayu, lalu bertahan di sepanjang laluan ke lapangan terbang Kota Bharu. Dalam buku catatan Kolonel Masnobu Tsuji, dia  menulis betapa askar Melayu berjuang bermati-matian berbanding dengan tentera upahan British.

Watak dan Perwatakan

...

...

...

...

...

...

Latar masyarakat

...

...

...

Nilai

...

...

...

Persoalan

...

...

...

Pengajaran

...

...

...

Latar tempat

...

...

...

Latar masa

...

...

...

Perbincangan kbkk / kbat

...

...

...

No comments: