SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Friday, January 30, 2015

BAB 31 NOVEL 'LEFTENAN ADNAN WIRA BANGSA: BIAR PUTIH TULANG' (THE ARDUOUS STRUGGLE FROM HEART)

Rujukan naskhah asal novel edisi murid: muka surat 312 - 322

...

...

Sinopsis

Leftenan Renya Mutuguchi berang apabila askar penyamaran Sikh mereka gagal mengelirukan askar Melayu di Bukit Candu. Maka, pada pukul 4 petang, Jepun melakukan serangan udara. diikuti serangan mortar. Kemudian, tentera daratnya mara tanpa menyedari sedang diperhatikan oleh Leftenan Adnan dari puncak bukit. Setelah banyak yang terkorban, serangan udara lebih hebat dilancarkan. Askar Melayu hanya mampu bertahan dengan senjata ala kadar.

Koperal Senin sempat mengucap dua kalimah syahadah sebelum menghembuskan nafas terakhir. Lans Koperal Yusuf mengamuk lalu membunuh banyak askar Jepun sebelum peluru menembusi lehernya. Sarjan Hasan pula melepaskan tembakan, tetapi semakin ramai askar Melayu terkorban. Kapten Rix dengan rejimen datang membantu, tetapi menghadapi serangan bom udara di tempat terbuka. Leftenan Adnan dan anggota berlari secar zig zag ke arah Rix, tetapi dia ditemui cedera parah dan hanya sempat memberikan kata semangat.

Leftenan Adnan berjaya kembali ke kubu pertahanan walaupun menjadi sasaran tembakan musuh. Setelah rejimen India tumpas, tinggal askar Melayu sahaja di Bukit Candu. Jepun menggandakan serangan bom udara bagi melemahkan askar Melayu yang sudah terkepung. Sarjan Arshad juga hampir putus asa melihatkan semakin ramai askar Jepun muncul, tetapi Leftenan Adnan memberitahu mereka tidak boleh ke mana-mana kerana parit besar yang ditumpahi minyak dari tangki depoh Normanton telah terbakar.

Mejar Kimura dan Mutuguchi sependapat serangan mesti diperhebat sehingga askar Melayu kehabisan peluru. Penghulu Deraman, Deris dan Leman ingin membantu, tetapi pernah ditegah oleh Leftenan Adnan kerana mereka orang awam. Leman mencadangkan supaya bantuantentera British diusahakan. Namun, hasrat ituterbantut keranakebanyakankedudukan British sudah ditawan oleh Jepun.

...

Watak dan Perwatakan

Leftenan Adnan

Leftenan Renya Mutuguchi

Kapten Rix

Penghulu Deraman

Sarjan Arshad



Latar masyarakat

...

...

...

Nilai

...

...

...

Persoalan

...

...

...

Pengajaran

...

...

...

Latar tempat

...

...

...

Latar masa

...

...

...

Perbincangan kbkk / kbat

...

...

...

5 comments:

Anonymous said...

Nilai dan pengajaran dalam bab 31 xde ke?

Anonymous said...

APA ini ?? Semua kosong!!!

Anonymous said...

pahal kosong ni.... aku dahla presentation esok nak cari latar tempat lah bagai lah ttibe tengok takda aduh serabut

Anonymous said...

tolong siapkan ni.... kena buat presentation

Unknown said...

hmm knp kosong je