SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, January 24, 2015

NOVEL 'LEFTENAN ADNAN WIRA BANGSA' BAB 21, BAB 22 (THE TENSION OF GLOBAL MILITARY CONFLICT)

Sinopsis Bab 21: Di Ambang Perang, muka surat 180 - 186

Persidangan tertutup tentera laut Amerika Syarikat (AS) dan British diadakan di Manila, khusus bAgi membincangkan kemaraan tentera Jepun di Asia. Laksamana Thomas C. Hart (AS) memaklumkan angkatan laut Jepun menuju Tanah Melayu dan Filipina, tetapi Laksamana Thomas Phlips (British) begitu yakin dengan kekuatan pasukannya. Hart mempertikaikan keikhlasan British, serta keupayaan asakar Melayu dengan senjata ringan sahaja, namun Philip yakin mereka terlatih. Persidangan bersetuju menghantar pesawat udara peninjau, serta pesawat pejuang untuk menyekat kemaraan Jepun.

Ura-ura serangan Jepun disebarkan menerusi risalah yang digugurkan dari udara dan berita radio. Penduduk Bukit Candu bersetuju pindah, kecuali seorang dua termasuk Samad. Walaupun isterinya meminta izin balik kampung, tetapi Samad berkeras bahawa hal itu propaganda British dan hasutan penghulu Sidek.

Ketika rondaan malam, Lans Koperal Bakar dan Koperal Senin ternampak kelibat dua lembaga memasuki rumah yang ditinggalkan. Amaran tembak tidak dihiraukan, sebaliknya lembaga itu terjun tingkap. Namun, lembaga berjaya ditangkap oleh peronda kampung yang diketuai Deris. Koperal Senin memberitahu lembaga berdua itu pencuri, lantas peronda kampung mahu membelasah mereka, tetapi sempat dihalang. Apabila topeng lembaga dibuka, semuanya terkejut melihat wajah Samad.

Sinopsis Bab 22:  Hati-hati Yang Resah, muka surat 187 - 199

Pagi itu, Leftenan Adnan dan anggota masih menunggu kedatangan pegawai baharu yang belum kunjung tiba. Hanya pada tengah hari, Kapten Rix tiba dengan sebuah jip. Rix diperkenalkan dengan pegawai, diberi taklimat dan dibawa mengelilingi pangkalan tentera. Koperal Senin menyediakan masakan Melayu untuk Rix.

...

...

...

Watak dan Perwatakan

...

...

...

...

...

...

Latar masyarakat

...

...

...

Nilai

...

...

...

Persoalan

...

...

...

Pengajaran

...

...

...

Latar tempat

...

...

...

Latar masa

...

...

...

Perbincangan kbkk / kbat

...

...

...

No comments: