SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, October 25, 2010

TEKS PENGACARA PERTANDINGAN PUISI DAN LAGU [MASTER OF CEREMONY'S SCRIPT]

Atas permintaan sahabat-sahabat, diturunkan contoh skrip pengacara majlis sebuah pertandingan puisi yang pernah disediakan untuk kendalian pelajar. A dan B ialah dua orang pengacara bertugas. Cue ialah arahan untuk pengacara, bukan untuk dibacakan.

TEKS PENGACARA
PERTANDINGAN PUISI DAN LAGU
DAERAH KINTA UTARA ZON 2

dewan smk st Michael, ipoh  2 april 2010

Cue
setelah mendapat isyarat guru kanan bahasa, pengacara mengumumkan


A
Acara pertandingan akan dimulakan sebentar lagi. Para peserta dan tetamu dipersilakan mengambil tempat. Terima kasih.


Cue
Setelah keadaan tenteram, dan sekali lagi mendapat isyarat guru kanan bahasa


B
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh, selamat sejahtera. Salam puisi dan lagu!
Bagi pihak jawatankuasa pertandingan puisi dan lagu zon 2 daerah Kinta Utara, saya dengan sukacitanya mengalu-alukan kehadiran tuan puan, dan saudara saudari ke dewan SMK St Michael, Ipoh ini. Moga kehadiran anda semua bakal mengakrabkan hubungan sesama kita warga sekolah zon 2 Daerah Kinta Utara. Di samping bersaing secara sihat, aktiviti seumpama ini juga berupa proses pembelajaran sebagai persediaan pelajar menempuh kehidupan sosial dan rasmi pada masa hadapan dengan lebih yakin, insya-Allah. Saya, ……………… dan rakan pengacara ………………. memohon untuk memulakan acara pertandingan.


A
Yang Berusaha Encik Poon Chong Chee, Pengetua SMK St Michael, Ipoh, Encik Mohamad Sidik bin Zakaria, Guru Kanan Bahasa SMI merangkap penyelaras pertandingan, hakim pertandingan, guru, peserta, dan seterusnya hadirin yang dimuliakan.  Sebagai pembuka kata majlis pertandingan, saya dengan segala hormatnya mempersilakan Encik Poon Chong Chee, Pengetua SMK St Michael, Ipoh selaku tuan rumah menyampaikan sepatah dua kata aluan.


Cue
setelah selesai ucapan pengetua, tunggu hingga pengetua mengambil tempat


B
Terima kasih Encik Poon Chong Chee. Sebelum pertandingan bermula izinkan saya membacakan peraturan pertandingan. Setiap pasukan tidak melebihi enam orang, dan puisi yang dilagukan hendaklah karya asli pelajar berkenaan. Tema yang ditetapkan ialah "……………………", "………………………", dan "………………………..", dan peserta dibenarkan memilih salah satu daripada tiga tema yang disebutkan. Seyogia diingatkan bahawa perkara sensitif seumpama agama, budaya dan kaum perlu dielakkan.


A
Puisi dideklamasikan oleh seorang pelajar sahaja dengan iringan muzik secara langsung (live). Melodi juga merupakan karya asli pasukan. Seterusnya puisi yang sama akan dinyanyikan secara solo (individu) atau berkumpulan, dengan iringan muzik oleh ahli kumpulan yang sama, tanpa menambah, atau mengurangkan perkataan daripada puisi asal. Sebagai makluman, alat muzik iringan yang digunakan mestilah alat muzik akustik, yakni tanpa elektrik (unplug)

B
Penggunaan masa bagi kedua-dua aktiviti ialah 6 minit. Setiap satu minit yang lebih akan dipotong 2 markah. Persembahan bagi kedua-dua aktiviti ialah 8 minit. Masa dikira setelah peserta mengambil tempat di atas pentas dan memulakan persembahan. Giliran peserta adalah berdasarkan undian yang telah dibuat.


A
Saya dengan ini menjemput para hakim pertandingan, dan penjaga masa mengambil tempat. Dijemput.


Cue
Setelah hakim dan penjaga masa mengambil tempat


A
Izinkan saya memperkenalkan tiga orang panel hakim pertandingan. Yang pertama, ……………………………………………………….……..selaku ketua hakim. Kedua,………………………………………….. …………………………………………...  Ketiga, ……………………………………………………………………... Keputusan hakim adalah muktamad, dan sebarang bantahan tidak dibenarkan.


B
Penjaga masa pertandingan ialah _________________________________. Setelah cukup tempoh masa yang diperuntukkan, penjaga masa akan menekan loceng sebanyak dua kali.


Cue
Setelah penjaga masa menekan loceng dua kali sebagai contoh


A
Pertandingan Puisi dan Lagu Peringkat Zon 2 Sekolah Menengah Daerah Kinta Utara tahun 2010 dimulakan dengan menjemput peserta pertama dari SMK ___________________________________


Cue
Selesai persembahan peserta pertama, dan mereka selamat turun pentas. Tunggu isyarat ketua hakim sebelum menyambung pertandingan


A
Demikian persembahan penuh kreativiti peserta pertama. Seterusnya majlis mempersilakan peserta kedua dari SMK _____________________________________


Cue
Selesai persembahan peserta kedua, dan mereka selamat turun pentas. Tunggu isyarat ketua hakim sebelum menyambung pertandingan


B
Terima kasih. Satu persembahan yang mengkagumkan. Kini tiba giliran peserta ketiga.

Peserta dari SMK _______________________________________ dijemput


Cue
Selesai persembahan peserta ketiga, dan mereka selamat turun pentas. Tunggu isyarat ketua hakim sebelum menyambung pertandingan






B
Selain terhibur, persembahan peserta ketiga sebentar tadi menampilkan mesej untuk direnungkan. Nampaknya saingan kian hangat. Hadirin hadirat. Mari kita tumpukan perhatian terhadap persembahan peserta keempat dari SMK ___________________________________________________



Cue
Selesai persembahan peserta keempat, dan mereka selamat turun pentas. Tunggu isyarat ketua hakim sebelum menyambung pertandingan


A
Terima kasih peserta keempat yang merupakan peserta terakhir


Cue
Selesai persembahan peserta terakhir, dan mereka selamat turun pentas. 


A
Dengan berakhirnya persembahan peserta keempat. debaran kian memuncak. Peserta manakah yang akan menyandang gelaran johan pertandingan puisi dan lagu Zon 2 sekolah menengah daerah Kinta Utara tahun 2010?  Pasukan manakah yang bakal membawa pengiktirafan berupa sijil daripada Pejabat Pelajaran Daerah? Penglibatan dan pencapaian yang tercatat ialah tanda penyertaan dalam aktiviti kokurikulum peringkat zon. 


B
Kita beri masa kepada panel hakim untuk memuktamadkan keputusan. Sementara itu kesempatan masa yang ada boleh digunakan untuk berinteraksi dan bertanya khabar dengan para peserta yang hebat-hebat belaka.


Cue
Muzik instumental (cd) dimainkan

Setelah hakim menyerahkan keputusan pertandingan, muzik instrumental dihentikan





A



Kini tiba detik yang dinantikan, iaitu pengumuman keputusan yang sudah pun berada di tangan pengacara. Sebelum pemenang diisytiharkan, bagi pihak majlis saya dengan sukacitanya mempersilakan Encik Mohamad Sidik bin Zakaria mengiringi Pengerusi Jawatakankuasa Pengelola Pertandingan, Encik Poon Chong Chee naik ke pentas bagi menyempurnakan penyampaian cenderamata dan hadiah.


Cue
Tunggu hingga pengetua, En Sidik, dan pembawa dulang sijil mengambil tempat


B
Tanpa para hakim yang bijaksana, sesuatu pertandingan tidak akan dapat dijalankan. Sebagai menghargai kesudian mereka meluangkan masa, pihak penganjur menyediakan oleh-oleh yang tidak sepertinya. Dipersilakan …………………………………………………
………………………………………………... Terima kasih daun keladi. Jika diundang, harap datang lagi.

Cue
Selesai penyampaian sagu hati kepada hakim, dan mereka selamat turun pentas


A
Debaran peserta bakal bertemu titik noktah. Diumumkan pemenang ketiga jatuh kepada peserta dari SMK _________________________________________________
Dipersilakan naik ke pentas.


Cue
Selesai penyampaian hadiah kepada pemenang ketiga, dan mereka selamat turun pentas


B
Pemenang kedua jatuh kepada SMK ________________________________________
Syabas. Dipersilakan.


Cue
Selesai penyampaian hadiah kepada pemenang kedua, dan mereka selamat turun pentas


A, B
Johan pertandingan puisi dan lagu peringkat zon 2 sekolah menengah daerah Kinta tahun 2010………..   SMK _______________________________________________


Cue
Selesai penyampaian hadiah kepada johan , dan mereka selamat turun pentas


A
Terima kasih Encik Poon, dan Encik Sidik. Tahniah kepada semua pemenang, dan tahniah juga kepada peserta yang lain yang telah berusaha gigih dan memberi saingan. Jadikan pengalaman ini satu kenangan manis yang pernah kalian lalui.


Cue
Setelah En. Poon dan En Sidik mengambil tempat


B
Majlis berakhir di sini. Bagi pihak majlis dan Jawatankuasa Pengelola pertandingan, saya memohon maaf andainya terdapat kesilapan dan kekurangan yang berlaku. Seterusnya saya dengan sukacitanya menjemput para tetamu, hakim, guru pengiring, dan peserta menikmati kudapan.

Wassalamu alaikum warahmatullahi wabarakatuh. Hingga jumpa lagi.


© cikgu azhar, AJK Bahagian Juruacara

32 comments:

cik wawa said...

salam..
ade x peraturan pertandingan puisi dan lagu?

ablan5969@gmail.com said...

salam tuan...saya roslan dari sk melayu pusat limbang sarawak.... saya telah copy teks pengacara majlis pertandingan tuan punya....saya minta tuan halalkan ye...terima kasih tuan.

cikgu azhar said...

Salam

1 peraturan boleh muat turun dari portal ppd @ jpn; jika masih x jumpa maklumkan sekali lagi

2 Tuan Ablan, Alhamdulillah jika teks itu membantu, terima kasih...

Hafliyati binti Halili said...

Salam tuan....minta izin guna skrip yang tuan sediakan...

cikgu azhar said...

salam

silakan...

Nesha Arasu said...

salam sejahtera cikgu....minta kebenaran guna skrip yang cikgu sediakan...terima kasih.....

Madam Pam said...

assalamualaikum cikgu azhar,saya minta izin gunakan skrip cikgu azhar ye...terima kasih

Izzah Nadiah said...

Assalamualaikum...

Saya copy ya... Terima kasih... =)

Anonymous said...

assalamualaikum,, mntk izin copy ya ckgu..trm ksh~

umie said...

salam cg Azhar...saya nk minta izin copy teks ini, terima kasih...

Anonymous said...

Assalamualaikum cikgu,...sy nak minta izin copy teks ni jugak ya...terima kasih

Anonymous said...

assalamualaikum cikgu..saya nak minta izin copy teks ni..terima kasih ya

Anonymous said...

Salam cikgu, terima kasih cikgu kerana telah berkongsi teks ini. Saya meminta kebenaran cikgu untuk merujuk dan membuat salinan teks cikgu ini. terima kasih.

Anonymous said...

assalamualaikum cikgu... terima kasih kerana berkongsi teks ni. mohon izin saya copy teks ini sbg panduan. terima kasih...

Anonymous said...

Assalamualaikum

erima kasih cikgu atas perkongsian..minta kebenaran untuk membuat salinan teks tersebut

Anonymous said...

جزاك الله خيرا كثيرا

mohon share ye tuan...

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Cikgu Azhar, saya ingin memohon keizinan dari cikgu agar saya dapat copy dan menggunakan teks cikgu. Harap cikgu halalkan.

Saya Dzul Fitry Bin Ismail dari Sabak Bernam

cikgu azhar said...

Salam En. Dzul,

o k, silakan. kita sama-sama belajar dan menyebarkan perkara yang bermanfaat, insya-Allah ...

Unknown said...

salam cikgu sy cedok teks cikgu...utk prtndingan bercerita daerah lawas...mnta cikgu halalkan

Anonymous said...

Teks yang sangat membantu untuk mengacara sesuatu majlis.
Izinkan saya menggunakan teks ini. Terima kasih cikgu azhar.

cikgu azhar said...

Salam semua,

terima kasih atas maklum balas dan perhatian. silakan, tafadhdhal, dengan senang hati, semoga majlis tuan puan berjalan lancar, amin ...

Anonymous said...

Maaf, sy jg minta izin guna teks ini dan edit ikut kesesuaian majlis saya. Halalkan ye . Syukron

Anonymous said...

Assalamualaikum.. minta izin cikgu utk guna teks ni dan edit ikut kesesuaian majlis kami..terima kasih..

Unknown said...

assalamualaikum, mohon share cikgu utk pertandingan sajak

Anonymous said...

salam. saya juga mohon guna izin guna teks tuan untuk dijadikan teks pengacara majlis di sekolah saya...

Unknown said...

As slm cikgu
saya mohon copy dan guna teks cikgu ni ye...Mohon halalkan. Terima kasih kerana berkongsi. Semoga dimurahkan rezeki.
Dayang Mas Kota Bharu

yanz said...

Asslamualaikum Cikgu,
Mohon halalkan ilmu yang dikongsi.
Saya menggunakan teks ini bagi kegunaan saya dalam pertandingan bercerita di sekolah saya.
terima kasih

Widah Aris said...

Salam cikgu.. saya mohon halalkan ilmu yang dikongsi ini ya. Moga diberkati semuanya insya-Allah

Anonymous said...

Assalamualaikum..
Terima kasih cikgu Azhar. Teks yang sangat membantu dalam situasi saya yang buntu. Semoga cikgu dimurahkan rezeki. Amin.

Anonymous said...

Assaalammualaikum... cikgu Saya mohon copy dan minta di halalkan terima kasih.

Unknown said...

asssalamualaikum,, cik gu sy izin copy syukron

Anonymous said...

Saya minta izin copy. Tq cikgu.