SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Saturday, December 31, 2011

ANDAI MASA BOLEH DIUNDUR KEMBALI (TRAVEL TO THE PAST)

Kanak-kanak yang meminati siri kartun Jepun, Doraemon, banyak terpengaruh dengan khayalan mesin masa yang membolehkan watak seperti Nobita, Suzuka, Giant dan Suniyo pergi ke masa depan atau berundur ke masa silam. Hakikatnya, pengembaraan seumpama itu hanyalah wujud dalam imaginasi yang tidak berpijak di bumi nyata. Kalau untuk tujuan melakukan muhasabah (penilaian kendiri, introspective) atau bagi melakukan unjuran (perancangan) tidaklah menjadi kesalahan.

Dalam kajian ekonomi dan statistik, terdapat analisis data siri masa yang dapat membandingkan pencapaian masa lalu dengan masa kini dan anggaran pencapaian masa hadapan menerusi parameter dan ukuran yang mempunyai varian yang kecil (kurang 0.5 peratus). Data siri masa berfungsi sebagai alat ukuran bagi membuat justifikasi tentang ramalan fenomena masa hadapan supaya sesuatu dasar dan strategi yang dicadangkan kelihatan munasabah dan berasas. Kegiatan ekonomi yang bersifat spekulasi dan lindung nilai (hedging) sangat bergantung kepada pakar analisis siri masa.

Masalah undur masa ialah panjang angan-angan. Misalnya, membuat andaian yang mustahil berlaku semula seperti lahir semula sebagai anak orang yang kaya raya, berwajah sangat menawan dan cemerlang, memiliki susuk tubuh yang sasa dan macam-macam lagi. Dari segi psikologi, individu yang cenderung mengkhayalkan masa lalu yang berbeza dengan hakikat sebenar sebagai mengalami kecelaruan minda.

Ahli-ahli neraka pula berharap dapat dikembalikan ke dunia barang sebentar supaya mereka menebus keingkaran mereka dengan keimanan. Kesudahan yang buruk dalam bakaran api yang menjulang mahu ditukar dengan nikmat syurga yang kekal abadi. Jawapannya hanya satu, sudah terlambat!

Dalam satu hadith yang sangat masyhur, manusia diberi ingatan supaya melakukan lima perkara sebelum lima perkara. Sihat sebelum sakit, muda sebelum tua, kaya sebelum miskin, lapang sebelum sempit, dan hidup sebelum mati. Lirik lagu nasyid "Demi Masa" oleh kumpulan Raihan juga turut menyelitkan pesanan hadith berkenaan.

Dalam meniti tahun baru demi tahun baru, kita harus mengambil ingatan dan iktibar tentang kepentingan menghargai masa. Sikap menyesali masa lalu tidak membawa sebarang faedah andai hanya untuk panjang angan-angan. Sebelum nasi menjadi bubur, penuhi masa yang berbaki dengan amalan yang membawa ke syurga...

No comments: