SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Monday, December 26, 2011

DATARAN KELIP-KELIP SUNGAI YAK YAH (RURAL TOURISM ATTRACTION)

Kijal, Terengganu: Ahad, 25.12.11 / 29 Muharram 1433

Bukan bandar Dungun sahaja macam pekan tidak siap, bahkan laluan ke Kemaman juga demikian. Maka, bagi mengelakkan jalan yang tidak rata dan kelar sana kelar sini, satu laluan alternatif disediakan. Pemandu kenderaan boleh memilih laluan Ibok sejauh 26 kilometer untuk tiba ke penghujung pekan Chukai, Kemaman.

Walaupun laluan Ibok agak sempit, iaitu hanya satu lorong, perjalanan agak lancar. Tidak banyak kenderaan berat melaluinya mungkin kerana perlu mendaki dan menuruni kecerunan yang boleh tahan juga. Namun, pemandu dan keluarga boleh berhenti rehat di beberapa tempat menarik di sana.
Antara lokasi popular Ibok ialah dataran kelip-kelip Sungai Yak Yah. Pada waktu malam, kelap-kelip akan berkumpul di situ bagaikan sebuah lukisan yang cemerlang dan menakjubkan. Kepada kanak-kanak pengalaman itu pasti menyebabkan mereka teruja dan kesempatan itu perlu dimanfaatkan untuk mengukuhkan konsep tanda-tanda kebesaran Allah di muka bumi (ayatullah fil kaun).

Tidak jauh dari tempat kelip-kelip ialah zoo mini Kemaman yang baharu sahaja dibuka. seperti zoo lain, khidmat tram disediakan untuk mereka yang bermasalah untuk menapak jauh. Dalam kawasan zoo juga disediakan kawasan rekreasi yang amat sesuai untuk aktiviti santai.

Daerah Kemaman lebih cepat maju daripada Dungun, walaupun dari segi status, Dungun ialah daerah kedua terbesar selepas Kuala Terengganu. Bandar Chukai yang menjadi nadi Kemaman bertuah kerana selama 25 tahun diwakili oleh ahli dewan undangan negeri (Adun) berjawatan menteri besar. Kini, kemajuan dapat diteruskan kerana Adun bersebelahan, iaitu Kijal juga merupakan menteri besar semasa...

No comments: