SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Tuesday, December 27, 2011

PELARI PECUT REBAH DI PANTAI (WET SLAUGHTER)

Sehari dua ini berita hakisan pantai melanda Bachok, Dungun dan Subayau, Sabah mendapat perhatian media. Di pantai Teluk Lipat, Dungun, hentaman ombak telah meruntuhkan laluan sepanjang 3 kilometer yang menghubungkan pekan Kuala Dungun dengan kampus UiTM, Sura Hujung. Hakisan berkenaan dianggap sebagai fenomena terburuk setelah 50 tahun, manakala di Sabah, ombak menggulung setinggi 5 meter!
laluan alternatif Teluk Lipat sebelum hakisan terburuk tahun ini

Artikel ini sebenarnya ialah perkongsian pengalaman penulis blog (PB) semasa melewati pantai Teluk Lipat pada tanggal 14.12 yang lalu. Sekumpulan orang, diketuai oleh lelaki dewasa berusia lewat 50-an sedang berbuat sesuatu. Didesak rasa ingin tahu yang kuat, PB memberhentikan kenderaan dan turun ke situ.

Teka teki PB terjawab dengan cepat. Tiada sesiapa yang perlukan bantuan kecemasan. Sebenarnya, ada pekerjaan khusus sedang dilakukan di sana.

Barangkali pembaca pernah mendengar peribahasa Inggeris, iaitu kuda boleh diheret ke tepi air, tetapi tidak dapat dipaksa minum. Kuda juga ialah pelari hebat yang sangat dikagumi, dan menjadi kenaikan penting pahlawan zaman silam. Kini, imej kuda lebih menjurus terhadap kegiatan rekreasi, tarikan pelancongan dan sukan (dan malang sekali, judi).
Petang itu, seekor kuda yang lazim berlari kencang, hingga gemercing sambil menerbangkan debu ke udara telah tewas. Menurut lelaki dewasa tadi, kuda betina berkenaan kemalangan kerana merempuh tembok rumah, lalu cedera parah, serta harapan untuk pulih tipis sekali. Tuan punya kuda mengupahnya melakukan proses sembelihan.

Sebenarnya proses menumbangkan seekor kuda jauh lebih sukar berbanding dengan lembu atau kambing. Namun, kerana kuda berkenaan sudah tidak berdaya, kerja yang digalas lebih mudah. Kuda berkenaan tidak begitu melawan, sebaliknya pasrah dengan kesudahan hidupnya.

Harga seekor kuda seperti yang disembelih itu boleh mencapai RM50k (baca: RM50 ribu). Maka, apabila PB bertanya tentang kegunaan kulit kuda yang telah dilapah, dia terus mempelawa PB mengambilnya (baca: kena beli). Kalau harga kuda hidup RM50k, tentulah kulitnya juga mahal.
Pada zaman dahulu, aksesori kuda yang paling penting ialah ladam yang dipasang pada tapak kaki kuda yang menghasilkan bunyi hentakan yang unik ketika kuda bergerak. Pelana kuda juga dihias dengan sentuhan kreativiti yang melambangkan status tuan punya kuda. Suara rengkek kuda yang manja atau ketika cuba menarik perhatian tuannya melambangkan kuda sebagai haiwan peliharaan yang pintar.

Kuda juga digunakan untuk pelbagai perlambangan. Dalam bidang bahasa misalnya, ada perkataan "diperkudakan" yang membawa erti orang yang tidak menyedari bahawa dirinya telah digunakan oleh pihak lain bagi mencapai maksud (jahat) mereka. Orang putih kalau hendak mendapatkan pengesahan atau cerita sebenar selalu menyebut right / straight from the horse's mouth, mendengar sendiri rengkekan kuda, iaitu mendengar sendiri keterangan sumber asal.

Khasiat susu kuda memang sudah diakui oleh pakar perubatan dan pemakanan tambahan. Tentang daging kuda, agak panas macam daging kambing, kata orang yang pernah menjamahnya. PB tidak berani bertanya lagi tentang harga sekilogram daging kuda, kerana mungkin akan dipelawa pula untuk membelinya...

No comments: