SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, December 29, 2011

GAJI BAHARU BELUM DAPAT, HARGA BARANG SUDAH MELAMBUNG (THE GREEDY MERCHANT ALWAYS SELFISH)

Harga gas masak sudah naik beberapa kali tahun ini setelah tidak lagi menjadi barang kawalan sepenuhnya. Sebagai contoh, pada awal harga satu tong gas (14 kilogram) ialah RM26+, tetapi kini mencecah hingga RM30 bergantung kepada kawasan pasaran. Peniaga gas memberitahu bahawa mereka melaksanakan diskriminasi harga supaya dapat menyerap tekanan inflasi kerana margin untung jualan gas adalah kecil.

Kenaikan harga gas masak akan melarat kepada harga makanan. Set sarapan pagi yeng lengkap memerlukan belanja antara RM2.50 ke RM5, manakala hidangan makan tengah hari di restoran biasa mencecah RM7 - RM10. Kalau sekeluarga makan di luar, bayangkan bahawa RM50 sudah macam air paip yang laju.

Harga bahan mentah untuk keperluan dapur juga melambung tinggi. Beli dua tiga item barang, RM10 terbang begitu cepat. Habis keliling pasar malam atau pasar tani, wang kertas RM100 sudah bertukar kepada beberapa keping not berwarna biru dan duit syiling.

Kalau tanya peniaga, mereka spontan menjawab dalam nada dan irama yang sama: kenaikan kos. Peniaga kecil dan runcit menyalahkan pemborong, pemborong menyalahkan pembekal, pembekal menyalahkan kos pengeluaran (upah pekerja, barang modal dan barang perantaraan). Semua pihak yang ditanya menyalahkan orang lain sahaja, seolah-olah mereka ialah mangsa yang tidak pernah dikasihani.

Siapa yang sebenarnya memulakan pesta naik harga? Kakitangan awam selalu jadi mangsa "kambing hitam" oleh peniaga. Setiap kali perubahan sistem saraan, pelarasan dan semakan gaji oleh kerajaan, golongan kapitalis lintah darat segera tersengih macam kerang busuk, kerana alasan untuk melonjakkan harga barang muncul lagi.

Perut taikun kapitalis kian membusung. Ketawa mereka makin galak. Duit buat duit, dakwa mereka.

Puak kapitalis telah lama bermaharajalela dan membina hidup mewah atas kesengsaraan pengguna yang jahil. Mereka sangat licik dalam urusan manipulasi pasaran. Dosa dan pahala bukan perhitungan mereka.

Perbelanjaan terhadap makanan membentuk pemberat atau wajaran yang besar dalam perbelanjaan majoriti pengguna. Apabila harga makanan naik, hampir semua pendapatan isi rumah langsai. Mereka bukan sahaja gagal menambah tabungan, bahkan hidup tidak tenteram apabila hutang keliling pinggang.

Orang-orang besar memang mudah bercakap menyuruh golongan bawahan berjimat cermat atas alasan menjaga kesihatan. Namun, mereka menunjukkan contoh yang buruk, melaram dengan pakaian elitis sambil melahap di majlis keramaian serba mewah. Sekatan dan tindakan kepada kaum kapitalis susah hendak dilakukan kerana mereka bijak berselindung di sebalik topeng amal dan kebajikan yang bersifat kosmetik dan pura-pura.

Persatuan pengguna juga dilihat sangat lemah kerana asyik dengan komplot dan konspirasi berebut jawatan justeru akses peluang untuk berdamping dengan golongan berpengaruh terbuka luas. Hanya glamor dan populariti yang bermain-main dalam minda mereka. Akhirnya, pengguna bercempera dan menanggung duka lara sendiri...

No comments: