SELAMAT BERSEDIA: UPSR, PMR, SPM, STPM, DOA BUAT KALIAN MOGA CEMERLANG!!!

Mulakan dengan basmalah dan doa, bertenang dan fokus kepada tugasan soalan...

BERITA SMK ST MICHAEL, IPOH DAN ISU SEMASA

Sila klik pautan di bawah:
cikguazhar2.blogspot.com

Followers

Search This Blog

Thursday, December 29, 2011

CABARAN PELAKSANAAN MBMMBI ("REFERENDUM" MUST BE RESPECTED)

Apabila jemaah menteri telah membuat keputusan muktamad bahawa dasar pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) dihentikan, masih kedengaran suara-suara sumbang mahukan dasar berkenaan diteruskan. Beberapa kerat individu Melayu di Lembah Kelang yang mendakwa sebagai wakil puluhan ribu ibu bapa Melayu yang prihatin sanggup bertindak mengumpul tandatangan dan menghantar memorandum kepada pucuk pimpinan negara. Mereka langsung tidak dapat menerima hakikat bahawa majoriti ibu bapa (90 peratus) menyokong langkah pemansuhan PPSMI yang diganti dengan dasar memartabatkan bahasa Melayu dan memperkukuh bahasa Inggeris (MBMMBI).

Walaupun berkali-kali ditegaskan tentang keputusan berkenaan tidak akan diubah, golongan berminda Inggeris itu dipercayai akan terus berdegil dan memekakkan telinga, sambil menjaja hujah-hujah palsu mereka. Mereka berharap supaya pendekatan soft landing, iaitu membenarkan murid yang sedia meneruskan PPSMI sehingga tamat tingkatan 5 bakal memihak kepada mereka. Namun, mereka pasti kecewa kerana seperti yang diumumkan oleh menteri pelajaran, hanya 11 peratus murid memilih untuk kekal dengan PPSMI.

Telah banyak penyelidikan dilaksanakan tentang keperluan medium bahasa yang sesuai dengan proses pembelajaran. Kajian Unesco sendiri mendapati bahawa proses pembelajaran akan lebih berkesan jika dikendalikan dalam bahasa tempatan (dan bahasa ibunda). Di United Kingdom sendiri, rakyat Scotland dan Wales bertegas tentang hak bahasa pengantar Scottish dan Welsh.

Antara hujah lapuk yang lazim terpacul daripada mulut pengkagum bahasa penjajah itu ialah tentang peluang pekerjaan dalam syarikat multinasional (MNC) dan urusan diplomatik. Siapakah yang dapat memberi jaminan bahawa jika anak muda kita berhabuk cakap orang putih akan diberi tempat dengan mudah tanpa sebarang diskriminasi dan prasangka? Lebih baik puak berkenaan mendapatkan data yang sah tentang hubung kait antara kebolehan berbahasa Inggeris dengan peluang bekerja di syarikat milik asing.

Dasar MBMMBI bukan bererti bahawa murid akan diasak supaya taksub kepada bahasa Melayu semata-mata, dan hilang minat untuk menguasai bahasa Inggeris, serta bahasa-bahasa asing yang lain. Malah, peruntukan waktu belajar bahasa Inggeris ditambah. Andai golongan yang berasa diri mereka bangsawan dan elit itu masih tidak berpuas hati, hantar sahaja anak mereka belajar di sekolah-sekolah antarabangsa di dalam negara, atau di luar negara.

Istilah-istilah yang digunakan dalam mata pelajaran sains dan matematik tidak jauh berbeza dengan istilah dalam bahasa Inggeris. Maka, murid-murid tidak menghadapi masalah andai kata mereka melanjutkan pengajian untuk kursus yang dikendalikan dalam bahasa Inggeris sama ada di politeknik, UiTM dan luar negara. Buktinya sudah ada, kerana begitu besar bilangan siswazah UKM yang menjalani pengajian sains dan perubatan dalam bahasa Melayu telah lulus dengan cemerlang apabila melanjutkan pengajian hingga ke peringkat tertinggi (Ph.D) di universiti terkemuka dunia tanpa perlu ijazah sarjana.

bersambung...

No comments: